آتش سوزی مراتع کردستان تهدیدی برای گونه های گیاهی و جانوری است – خبرگزاری دکتر شهاب | اخبار ایران و جهان

آتش سوزی مراتع کردستان تهدیدی برای گونه های گیاهی و جانوری است - خبرگزاری دکتر شهاب | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار دکتر شهاب، اقبال حمیدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه کردستان به مناسبت هفته محیط زیست بیان کرد: در هفته محیط زیست امسال «سهم من در تداوم حیات» شعار این اداره بوده و با هدف اشاعه فرهنگی با حضور آحاد جامعه برای حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: در آستانه فصل آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان هستیم که تهدیدی برای گونه های گیاهی و جانوری استان محسوب می شود و به دلیل شرایط منطقه و احتمال آلودگی به مین، سال گذشته به صورت زمینی امکان اطفای حریق وجود نداشت و به صورت هوایی اقدام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: در سال های 1401 و 1402، 400 میلیون تومان برای اطفای حریق اختصاص یافت که صرف خرید دمنده و پهباد، کفش و ماسک شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: در بحث پاک سازی آلودگی و اطفا حریق روستاییان بیشترین همکاری و کمک رسانی را داشتند و چون در بیشتر موارد بحث اطفای زمینی ممکن نبود از اطفای هوایی کمک گرفتیم.

2هزار استعلام از صمت و میراث فرهنگی کردستان داشتیم

حمیدی بیان کرد: سال گذشته بحث واحدهای صنعتی 2 هزار استعلام داشتیم که یک هزار و 920 مورد آن مورد موافقت در حوزه ایجاد تولید و اشتغال و به منظور توسعه انجام شده اما همواره و در نهایت متهم به مخالفت شدیم.

وی با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهور به کردستان گفت: تالاب زریبار طرح جامعی که در سال 94 در بحث اجرای مطالعاتی آن 25 میلیارد تومان تصویب و از اعتبارات سفر اول هم 30 میلیارد دیگر تصویب شد که بخشی از آن به پروژه های مطالعاتی اختصاص داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان همچنین به بحث ورود فاضلاب به سدهای استان اشاره و بیان کرد: فاضلاب 169 روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد سدهای استان می شود و این تهدیدی علیه بهداشت عمومی است و ساماندهی فاضلاب این روستاها نیازمند یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار بوده که از اختیارات استان خارج و باید اعتبار ملی به آن تخصیص یابد.

انعقاد تفاهمنامه همکاری با مرزبانی برای جلوگیری از قاچاق گونه های جانوری

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه قاچاق انواع گونه ها که کبک بیشترین میزان را داشت، از سوی مرزهای عراق با مرزبانی و نیرو انتظامی و سپاه استان تفاهم نامه داشتیم که در تعامل با دستگاه های نظامی ما بیشترین تعامل را در سطح کشور داریم.

حمیدی همچنین به معضل پسماند و سگ های بلاصاحب پرداخت و خاطرنشان کرد: معضل پسماند و سگ های بلاصاحب هم یک بحث کشوری و ناشی از مدیریت ناصحیح پسماند در سطح شهر است.

وی گفت: پلاک گذاری در راستای عقیم سازی و بعد رهاسازی سگ ها به تنهایی گره گشا نیست و نباید سگ ها در سطح معابر و پارک های شهر جولان دهند.

وی بیان کرد: رها بودن این حیوانات در شهر موجب ایجاد مشکلات بهداشتی و امنیتی خواهد شد که برای مردم خطرات زیادی در زمینه سلامت آنها را ایجاد می کند.

مدیر کل محیط زیست استان کردستان بیان کرد: در بحث قاچاق چوب 10 مورد گزارش که بیشتر تلفنی و مردمی بود بیشتر در منطقه عبدالرزاق سقز و چلچمه و سارال هم مواردی داشتیم.

حمیدی گفت: حوزه چوب مربوط به محیط زیست نیست اما بستر زیستگاه بوده و به همین دلیل ورود داریم هرچند در بحث حریق هم غالباً و بیشتر عمدی و به منظور تولید زغال بوده اما با هنگ مرزی تفاهم نامه در خصوص قاچاق حیات وحش و قطع درختان داشتیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آتش سوزی مراتع کردستان تهدیدی برای گونه های گیاهی و جانوری است – خبرگزاری دکتر شهاب | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آتش سوزی مراتع کردستان تهدیدی برای گونه های گیاهی و جانوری است – خبرگزاری دکتر شهاب | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.