آیین سنتی گوسفندشوران در انجدان برگزار شد

آیین سنتی گوسفندشوران در انجدان برگزار شد

دکتر شهاب/مرکزی گوسفندشوران آیینی است که دامداران روستای انجدان در یک روز معین در مسیر چشمه اقدام به ایجاد گودال می کنند و گوسفندان خود را با همکاری یکدیگر در این گودال شستشو می دهند.

آیین سنتی گوسفندشوران روز گذشته 15 خرداد 1403 در روستای تاریخی انجدان برگزار شد. این آیین سنتی، هر ساله در نیمه خردادماه در روستای انجدان شهرستان اراک توسط چوپانان این منطقه برگزار می شود و آنان اقدام به شستشوی پشم های گوسفندان کرده و سپس پشم ها را می چینند.

دامداران منطقه انجدان هر ساله در فصل تابستان و شروع گرما، گوسفندان را در مسیر آب چشمه می شویند که این مراسم به اصطلاح محلی ها «گوسفندشویی» نامیده شده است.

در آیین گوسفندشوران در بسیاری از موارد با شروع فصل گرما در خردادماه برای اینکه گوسفندان در فصل تابستان راحت تر و خنک تر باشند و نیز در اواخر شهریور برای اینکه پشم های جدید برای زمستان رشد کند، شستشوی گوسفندان و نیز چیدن پشم ها انجام می گیرد.

به گزارش دکتر شهاب، به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، دامداران پس از شستن گوسفندان، پشم را با قیچی های سنتی به نام «دوآرد» می چینند و برای فراوری و تولید محلی و تهیه انواع محصولات سنتی مانند نمد و لحاف و البسه استفاده می کنند. این آیین سنتی علاوه بر شست شوی گوسفندان باعث شوق و ذوق دامداران شده و نوعی تفریح برایشان به حساب می آید.

روستای انجدان با قدمت هزار و 200 ساله در 37 کیلومتری شرق شهرستان اراک قرار دارد.

پایان خبر دکتر شهاب

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیین سنتی گوسفندشوران در انجدان برگزار شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیین سنتی گوسفندشوران در انجدان برگزار شد"، کلیک کنید.