اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم

اختلالات یادگیری در بین کودکان مبتلا به رایج هستند. اگرچه اوتیسم به خودی خود نوعی ناتوانی یادگیری نیست، اما می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی کودک در پردازش و حفظ اطلاعات تاثیر بگذارد و در نتیجه مانع پیشرفت تحصیلی و اجتماعی او می شود. در این مطلب به بررسی رابطه بین اوتیسم و اختلال یادگیری در کودکان می پردازیم. همچنین راهکارهایی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با ناتوانی های یادگیری ارایه می دهیم.

اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم

اختلال یادگیری، اختلالی مادام العمر است که عموماً با مشکل در یادگیری و پردازش اطلاعات مشخص می شود. تخمین زده می شود که از هر 10 کودک مبتلا به اوتیسم، 4 کودک مبتلا به اختلال یادگیری هستند. لباس السا دنباله دار را دخترها برای جشن تولدشون میتوانند انتخاب کنند.

این اختلال به شکل های مختلف بر روی کودکان تاثیر می گذارد که رایج ترین چالش ها عبارت اند از:

  • تعامل با دیگران
  • کنترل رفتار
  • انطباق رفتارها با موقعیت های مختلف

آیا اوتیسم نوعی اختلال یادگیری است؟

اوتیسم اختلالی عصبی رشدی است که به عنوان اختلال یادگیری در نظر گرفته نمی شود. اما بر فرایند یادگیری کودک تاثیر می گذارد.

کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که مبتلا به اوتیسم هستند، اغلب واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه هستند. بسیاری از افراد ممکن است اوتیسم را با یکی از اختلالات یادگیری اشتباه بگیرند؛ زیرا اوتیسم به شکل های زیر بر کودک تاثیر می گذارد:

  • مهارت های کلامی و زبانی
  • مهارت های اجتماعی
  • عملکرد اجرایی و استدلال
  • رشد عاطفی

اوتیسم بر ورودی و پردازش حسی تاثیر می گذارد، اما تاثیری بر توانایی فکری کودک ندارد. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم حتی بدون توسعه مهارت های اجتماعی و ارتباط غیرکلامی، می توانند با درمان صحیح و مراقبت های حمایتی در سطوح بالا بهبود پیدا کنند.

انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری می توانند یادگیری و پردازش اطلاعات را برای کودکان اوتیسم دشوار کنند. در اینجا به برخی از رایج ترین اختلالات یادگیری اشاره می کنیم:

دیسلکسیا (نارساخوانی)

نارساخوانی، اختلال پردازش زبان است و به دلیل مشکلاتی که در ارتباط صداهای گفتار با حروف و کلمات وجود دارد، بیشتر بر توانایی خواندن کودکان تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به نارساخوانی اغلب در نوشتن و درک مطلب نیز مشکل دارند.

دیسکالکولیا (اختلال یادگیری ریاضی)

دیسکالکولیا، نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک در درک و انجام محاسبات ریاضی تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به با اعداد، مفاهیم ریاضی و استدلال دست وپنجه نرم می کنند. این کودکان در شمارش پول، خواندن ساعت و شناسایی الگوها نیز مشکل دارند.

دیسگرافیا (اختلال یادگیری نوشتن)

دیسگرافیا نوعی اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک در نوشتن تاثیر می گذارد و بیشتر با دست خط ضعیف و مشکل در تبدیل افکار به متن مشخص می شود. کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است با فاصله حروف، آگاهی فضایی، برنامه ریزی حرکتی و تفکر و نوشتن همزمان مشکل داشته باشند. خرید لباس ابرقهرمانان دخترانه از انتخاب های آنها برای اتاق بازی شان است.

دیسپراکسی (اختلال حرکتی مبتنی بر مغز)

دیسپراکسی اختلالی است که به طور معمول باعث ایجاد مشکلاتی در هماهنگی، ورزش، نوشتن، و رشد می شود.

اختلال یادگیری غیرکلامی

تحقیقات نشان می دهند از میان هر 25 کودک، یکی از آن ها دارای اختلال یادگیری غیرکلامی (NVLD) است. کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً مشکلی در بیان کلامی ندارند بلکه با توانایی های بصری فضایی دست وپنجه نرم می کنند. اختلال یادگیری غیرکلامی با تاثیر بر درک کودک از نشانه های غیرکلامی، چالش هایی در تعاملات اجتماعی او ایجاد می کند. کودکان مبتلا به این اختلال در درک ایده ها یا نحوه برقراری ارتباط بین آن ها در سطح مفهومی مشکل دارند.

بنابراین علایم اختلال یادگیری غیرکلامی با علایم رفتاری و شناختی رایج اوتیسم همپوشانی دارند. کودکان مبتلا به این اختلال مانند کودکان اوتیسم با مهارت های حرکتی، سازمان دهی و درک ارتباطات غیرکلامی و موقعیت های اجتماعی مشکل دارند.

علایم شایع اختلال یادگیری در اوتیسم

علایم و نشانه های زیادی وجود دارند که می توانند نشان دهنده اختلال یادگیری در کودکان مبتلا به اوتیسم باشند. یکی از رایج ترین شاخص ها داشتن ضریب هوشی زیر 70 است که از هر 100 نفر 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. ضریب هوشی پایین به شکل های مختلف خود را نشان می دهد. برخی از رایج ترین اشکال ضریب هوشی پایین شامل کاهش توانایی عملکرد مستقل و سازگاری با انتظارات محیط اجتماعی معمولی هستند.

کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلال یادگیری، رفتار ها و بیماری های رایج دیگری نیز ازجمله موارد زیر دارند:

  • خودآزاری
  • صرع
  • رفتارهای کلیشه ای مانند تکان دادن بدن

همپوشانی علایم اوتیسم و اختلال یادگیری

علیرغم اینکه دو اختلال گفته شده منحصربه فرد هستند، علایم اوتیسم و اختلالات یادگیری اغلب با هم همپوشانی دارند. برای مثال، هر دو اختلال می توانند بر توانایی کودک در برقراری ارتباط، یادگیری و تعامل با دیگران تاثیر بگذارند. برخی از ناتوانی های یادگیری مانند نارساخوانی نیز علایمی مشابه اوتیسم دارند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به نارساخوانی می توانند مشکلات بینایی و شنوایی را تجربه کنند. این علایم مشابه درک محرک های حسی به صورت بیش ازحد (تند حس) و کمتر از حد (کند حس) در کودکان مبتلا به اوتیسم هستند.

در اینجا سایر مواردی که دارای همپوشانی هستند ذکر شده اند:

هر دو اختلال مادام العمر هستند

اوتیسم و اختلالات یادگیری بیماری هایی هستند که اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند.

هیچکدام درمان ندارند

هیچ درمانی برای اختلال اوتیسم و اختلالات یادگیری وجود ندارد. بااین حال، درمان های مختلف می توانند توانایی کودک شما را برای عملکرد و مقابله با ناتوانی های خود بهبود بخشند.

هر دو می توانند به طور قابل توجهی بر زندگی کودک تاثیر بگذارند

اوتیسم و اختلالات یادگیری می توانند زندگی کودک را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهند. آن ها می توانند مانع از توانایی برقراری ارتباط، یادگیری و تعامل با دیگران شوند. این بیماری ها همچنین می توانند چالش های مداومی در پردازش و تفسیر اطلاعات حسی ایجاد کنند.

در نهایت، این بیماری ها باعث بسیاری از مشکلات دیگر، ازجمله دشواری در تعاملات اجتماعی می شوند. بااین حال، توجه به این نکته مهم است که هر کودکی دارای ویژگی های منحصربه فردی است و ممکن است چالش های مختلفی را تجربه کند.

تشخیص زودهنگام در هر دو اختلال مهم است

تشخیص زودهنگام اوتیسم و ناتوانی های یادگیری به دلایل مختلفی می تواند مفید باشد. برای شروع، امکان مداخله زودهنگام را فراهم می کند. روش های درمانی مختلف شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی هستند. این مداخلات می توانند به کودک مبتلا به اوتیسم یا ناتوانی های یادگیری کمک کنند تا مهارت های جدیدی را بیاموزند و با چالش های مختلف کنار بیایند. لباس بن تن  در سایزهای مختلف موجود است.

تشخیص زودهنگام همچنین می تواند امکان استفاده از تسهیلات و پشتیبانی را فراهم کند. به عنوان مثال می توان به زمان اضافی در تست ها یا استفاده از فناوری کمکی اشاره کرد. این موارد به کودکان مبتلا به اوتیسم و ناتوانی های یادگیری کمک می کنند تا در مدرسه و سایر زمینه های زندگی موفق شوند.

کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات یادگیری با چالش های دیگری نیز ازجمله بی نظمی عاطفی، مسایل مربوط به پردازش حسی و مشکل در مهارت های اجتماعی مواجه می شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم"، کلیک کنید.