به پایان اتحادیه اروپا نزدیک می شویم

به پایان اتحادیه اروپا نزدیک می شویم

سانسور نتایج انتخابات پارلمانی اروپا توسط رسانه هایی مانند یورونیوز و دویچه وله، قطعا نمی تواند اصل ماجرا، یعنی پایان تاریخ مصرف حکمرانی مشترک اروپایی در قاره سبز را کتمان کند. رشد تصاعدی آرای جریان های ملی گرا و افراطی در سرتاسر قاره سبز، معنایی جز بازگشت اروپا به قرن بیستم (قبل از تشکیل اتحادیه اروپا) ندارد.

به گزارش دکتر شهاب، حنیف غفاری در یادداشتی با این عنوان در جام جم نوشت: تفاسیر روبنایی، ظاهرگرایانه و سطحی درخصوص شکست احزاب سنتی اروپا (راست و چپ میانه) در انتخابات اخیر، نمی تواند مانع از استمرار حرکت معکوس اروپا از قرن بیست ویکم به قرن بیستم شود.اروپای متحد، نمادها، مصادیق و مدافعان آن، دیگر برای شهروندان این حوزه جغرافیایی و استراتژیک جذابیتی ندارد! زمانی که در تاریخ هفتم فوریه سال 1992 میلادی پیمان ماستریخت یا همان پیمان اتحادیه اروپا بین سران 12 کشور عضو جامعه اقتصادی اروپا منعقد شد، اروپاییان مدعی ایجاد یک شبکه متحد و بی همتا بودند. اتحادیه اروپا درست در زمانی تشکیل شد که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده و ساختار نظام دوقطبی به نظام تک قطبی تبدیل شده بود. اما اروپاییان در طول حدود چهار دهه اخیر، فرصت طلایی استقلال از آمریکا را از دست دادند و به مهره بازی واشنگتن در نظام بین الملل تبدیل شدند. حضور و مانور لابی های صهیونیستی در اروپا این روند را تشدید کرد.امروز اتحادیه اروپا به جای آن که نماد یک مجموعه یکپارچه و عقلانی باشد، مصداق مجمع الجزایری ظاهرا متحد است که کارایی خود را در مواجهه با بحران ها از دست داده است. قرار بود اتحادیه اروپا، بازدارنده و خلاق باشد، نه این که پس از چهار دهه به واسطه اصرار بر گسترش ناتو به شرق، به یک طرف غیررسمی نبرد با روسیه تبدیل شود! این همان واقعیت اروپای امروز است: آشفته، بدون هدف مشترک و وابسته.رمزگشایی از نتایج انتخابات پارلمانی اروپا اساسا دشوار نیست، هم اکنون جریان راست افراطی و احزاب ملی گرا با تمام توان خود برای حضور در راس معادلات سیاسی و اجرایی کشورهای مختلف اروپایی خیز برداشته اند. ناکامی سران اروپایی در مهار بحران های اجتماعی، اقتصادی، مهاجرتی، امنیتی و سیاسی در قاره سبز، بر این روند دامن زده است. بررسی های مختلف در اروپا نشان می دهد که هراندازه ناامیدی شهروندان اروپایی نسبت به جریان های سنتی بیشتر می شود، به صورت همزمان گرایش بیشتری نسبت به جریان راست افراطی پیدا می کنند.همچنین برخی از شهروندان اروپایی که اساسا تاکنون در معادلات سیاسی این حوزه مشارکتی نداشته اند، ترجیح می دهند آرای خود را به سود جریان های ملی گرا و راست افراطی به گردش درآورند. اساسا یکی از تلاش های جریان راست افراطی، جلب آرای سفید و خاکستری در آوردگاه های مختلف سیاسی در کشورهای مختلف اروپایی است. اعتراضات شهروندان اروپایی، امروز معطوف به ماهیت و عملکرد اتحادیه اروپاست. قطعا سیاستمدارانی مانند مکرون، اولاف شولتس و فن درلاین که از آنها تحت عنوان سیاستمداران آماتور و بحران زیست یاد می شود، قدرت تغییر این معادله را ندارند و اتفاقا استمرار حضور آنها در مسند قدرت، جریان ملی گرای افراطی را بیش از پیش در قاره سبز قدرتمند می سازد. به نقطه پایان اروپای واحد نزدیک می شویم … .
 

حنیف غفاری / عضو شورای سردبیری

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "به پایان اتحادیه اروپا نزدیک می شویم" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "به پایان اتحادیه اروپا نزدیک می شویم"، کلیک کنید.