خدمات درمانی، ویترین عملکرد سازمان تامین اجتماعی است

خدمات درمانی، ویترین عملکرد سازمان تامین اجتماعی است

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه خدمات درمانی تامین اجتماعی، پاسخ به یک نیاز آنی است و به همین سبب اهمیت آن برای بیمه شدگان و بازنشستگان، نسبت به سایر خدمات ملموس تر است و با جان افراد سروکار دارد، اظهار کرد: هر بیمه شده و افراد خانواده تحت تکفل وی، از اولین روز بیمه شدن مشمول خدمات درمانی هستند و به همین علت معمولاً درمان تامین اجتماعی را پیشانی و ویترین عملیاتی خدمات این سازمان معرفی می کنند.

به گزارش دکتر شهاب، دکتر مهدی اسلامی در «کارگروه درمان» همایش سراسری کانون های کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی سراسر کشور اظهار کرد: خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در دو بخش خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم به بیمه شدگان و بازنشستگان ارایه می شود. بیش از 400 مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه، کلینیک، پلی کلنیک و مراکز جراحی محدود در بخش درمان ملکی داریم که درمان در این مراکز رایگان است. حدود 10 درصد خدمات درمانی کل کشور را سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم تولید می کند و از این منظر، دومین تولیدکننده خدمات سلامت و البته اولین خریدار این خدمات در کشور هستیم. در درمان غیرمستقیم با بیش از 57 هزار مرکز درمانی اعم از مطب پزشکان، کلینیک و پاراکلینیک و مراکز درمانی طرف قرارداد هستیم که خدمات را خریداری و به ذی نفعان ارایه می کنیم.

وی همچنین گفت: تا دی ماه سال جاری در درمان مستقیم، حدود 180 میلیون مورد مراجعه سرپایی و حدود 720 هزار مورد مراجعه بستری در مراکز ملکی داشتیم. در مراکز طرف قرارداد سازمان هم در این مدت 332 میلیون مراجعه سرپایی و حدود سه میلیون و 900 هزار نفر بستری داشتیم که در مجموع در بخش سرپایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته 18.1 درصد افزایش و در بخش بستری 4.1 درصد افزایش بستری داشته ایم.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: با وجود شرایط سخت بخش درمان در کشور، بسیاری از مراکز درمانی را از نظر شیفت یا از نظر سطح بندی ارتقاء داده ایم. از حدود 133 پروژه در حال احداث و نوسازی و توسعه در تامین اجتماعی، 78 پروژه مربوط به بخش درمان است. با توجه به این که نیروی انسانی، نیروی محرکه و قوه اصلی بخش درمان است، برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت درمان تامین اجتماعی، نظام پرداخت کادر درمان را اصلاح کردیم که به ماندگاری پزشکان در مراکز درمانی ملکی کمک کرده است.

وی افزود: اولویت اصلی سازمان تامین اجتماعی، تقویت حوزه درمان به ویژه درمان مستقیم است. برای کنترل چهار بیماری اصلی دوران سالمندی شامل دیابت، فشارخون، بیماری های ریوی و سرطان کارهای مطالعاتی در حال انجام است تا دسترسی به خدمات پیشگیری و درمان این بیماری ها و داروهای مرتبط با آن ها را برای بازنشستگان و سالمندان تسهیل کنیم.

اسلامی ادامه داد: یکی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای صیانت مالی از سالمندان بالای 65 سال، صفر شدن فرانشیز در بیمارستان ای دانشگاهی و دولتی برای این قشر است همچنین اداره بیماری های مزمن سالمندی را در بخش درمان راه اندازی کرده ایم و تدوین برنامه بیمارستان دوستدار سالمند در اداره بیماری های سالمندی در دست مطالعه است.

وی افزود: در اعتبارسنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود 88.5 درصد مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی، واجد درجه کیفی درجه یک و درجه یک برتر شده اند.

اسلامی  ادامه داد: در طرح دارویار با وجود مشکلات و چالش های اولیه، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بخشی از نظام سلامت کشور فعال است و مشارکت جدی در این طرح دارد و با اجرای این طرح تعداد زیادی از داروها به ویژه داروهای بیماری های خاص و پرهزینه که قبلاً تحت پوشش بیمه های پایه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند. در زمینه بیماری های صعب العلاج نیز هر چند تمام بودجه ویژه درمان بیماری های صعب العلاج در سازمان بیمه سلامت متمرکز شده است ولی با پیگیری سازمان تامین اجتماعی، بیمه شدگان تامین اجتماعی مبتلا به بیماری های خاص نیز تحت حمایت صندوق بیماری های صعب العلاج قرار گرفته اند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از افزایش درمانگاه های دیابت و فشار خون این سازمان به 210 درمانگاه خبر داد و گفت: مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در بحث غربالگری هم فعال هستند، به ویژه در بحث غربالگری انواع سرطان که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، هم برای درمان بیمار و هم از نظر اقتصادی بسیار موثر و مفید است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی در پایان اظهارکرد: بخش سلامت، بسیار پویا و درحال تغییر است و هر روز روش های درمانی جدید و خواسته های درمانی متفاوت مطرح می شود که توان و ظرفیت بخش درمان باید با شرایط جدید وفق یابد و هر چه بتوانیم عمق و کیفیت خدمات درمان ملکی و درمان مستقیم را بیشتر و بهتر کنیم برای آینده می توانیم به بیمه شدگان  خدمات بیشتر و بهتری ارایه کنیم. هم مراکز ملکی و خدمات رایگان باید تقویت شود و هم در خرید راهبردی باید هوشمندانه رفتار کنیم و مهم این است که بتوانیم نقطه تعادل خوبی بین درمان مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنیم.

پایان خبر دکتر شهاب

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خدمات درمانی، ویترین عملکرد سازمان تامین اجتماعی است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خدمات درمانی، ویترین عملکرد سازمان تامین اجتماعی است"، کلیک کنید.