فرق مقاله با تحقیق
فرق اصلی مقاله با تحقیق در این است که تحقیق فرآیندی نظاممند برای کشف دانش جدید است در حالی که مقاله نوشتاری است که اغلب یافتههای این فرآیند یا دانش موجود را ارائه میدهد و به عنوان خروجی تحقیق شناخته میشود.

دنیای دانش و پژوهش بر پایه دو ستون اصلی استوار است: “تحقیق” به عنوان فرآیند جستجو و کشف و “مقاله” به عنوان ابزار اصلی انتشار و اشتراکگذاری نتایج این جستجوها. گرچه این دو مفهوم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و اغلب مکمل هم هستند اما تفاوتهای بنیادینی در ماهیت هدف ساختار و دامنه دارند که درک آنها برای هر پژوهشگر دانشجو یا علاقهمند به مباحث علمی ضروری است. تحقیق فعالیتی گسترده و عمیق است که با هدف افزودن به بدنه دانش بشری یا حل یک مسئله مشخص انجام میشود. این فرآیند شامل مراحل مختلفی از تعریف مسئله و مرور ادبیات گرفته تا جمعآوری و تحلیل دادهها و نتیجهگیری است. در مقابل مقاله شکلی از ارائه مکتوب است که میتواند نتایج یک تحقیق را گزارش دهد به نقد و بررسی آثار موجود بپردازد نظریهای جدید را مطرح کند یا دیدگاهی تحلیلی ارائه دهد. مقاله قالبی مشخص دارد و معمولاً در نشریات علمی کنفرانسها یا سایر بسترهای دانشگاهی منتشر میشود. در ادامه به بررسی دقیقتر تعریف هر یک و تفاوتها و شباهتهای کلیدی آنها میپردازیم تا مرز میان این دو مفهوم حیاتی در عرصه علم و دانش روشنتر شود.
تعریف مقاله
مقاله به طور کلی یک نوشتار مکتوب است که با هدف ارائه تحلیل یا نقد یک موضوع خاص به رشته تحریر درمیآید. در زمینه دانشگاهی و پژوهشی “مقاله علمی” یا “مقاله آکادمیک” رایجترین نوع مقاله است که قالبی رسمی و ساختارمند دارد. این نوع مقالات معمولاً در مجلات علمی (ژورنالها) مجموعه مقالات کنفرانسها یا به صورت فصولی در کتابهای تخصصی منتشر میشوند. هدف اصلی مقاله علمی انتشار دانش یافتههای جدید تحلیلهای عمیق یا مرور نقادانه بر دانش موجود در یک حوزه مشخص است. مقالات میتوانند انواع مختلفی داشته باشند از جمله مقالات پژوهشی (که نتایج تحقیقات اصیل را گزارش میدهند) مقالات مروری (که ادبیات موجود در یک حوزه را جمعبندی و تحلیل میکنند) مقالات نظری (که چارچوبهای نظری جدیدی را مطرح میکنند) و مقالات نقد (که به بررسی و ارزیابی آثار منتشر شده میپردازند). ساختار یک مقاله علمی پژوهشی استاندارد معمولاً شامل بخشهایی مانند چکیده مقدمه مرور ادبیات روششناسی یافتهها بحث نتیجهگیری و فهرست منابع است. مقالات معمولاً حجم مشخصی دارند که بسته به نوع نشریه یا کنفرانس متفاوت است اما به طور کلی کوتاهتر از پایاننامهها یا رسالهها هستند. نگارش مقاله نیازمند مهارت در استدلال منطقی استفاده صحیح از منابع و رعایت اصول نگارش علمی است. مقالات نقش حیاتی در پیشبرد مرزهای دانش اشتراکگذاری ایدهها و یافتهها و ارزیابی کارهای پژوهشگران دیگر ایفا میکنند و به عنوان واحد اصلی سنجش فعالیتهای علمی در بسیاری از رشتهها به شمار میروند.
تعریف تحقیق
تحقیق یا پژوهش فرآیندی نظاممند منظم و قاعدهمند برای جستجو گردآوری تحلیل و تفسیر اطلاعات با هدف کشف حقایق جدید آزمون فرضیهها پاسخ به پرسشها حل مسائل یا توسعه دانش در یک حوزه خاص است. تحقیق فعالیتی است که با کنجکاوی شک و پرسش آغاز میشود و با استفاده از روشها و ابزارهای علمی به دنبال درک عمیقتر پدیدهها و ارائه تبیینهای معتبر و قابل اتکا میگردد. تحقیق تنها به جمعآوری اطلاعات محدود نمیشود بلکه شامل تحلیل انتقادی اطلاعات گردآوری شده و استنتاج منطقی بر اساس شواهد و دادههاست. مراحل تحقیق بسته به نوع و ماهیت آن میتواند متفاوت باشد اما معمولاً شامل انتخاب و تعریف مسئله پژوهش بررسی پیشینه تحقیق (مرور ادبیات) تدوین فرضیهها یا پرسشهای پژوهش طراحی روششناسی مناسب (شامل انتخاب جامعه و نمونه ابزار جمعآوری داده و روش تحلیل) جمعآوری دادهها تحلیل دادهها تفسیر یافتهها و گزارشدهی نتایج است. تحقیق میتواند انواع گوناگونی داشته باشد از جمله تحقیقات بنیادی (با هدف توسعه نظریهها و افزایش دانش محض) تحقیقات کاربردی (با هدف حل مسائل عملی و واقعی) تحقیقات توسعهای (با هدف بهبود فرآیندها یا محصولات) تحقیقات توصیفی تحقیقات همبستگی تحقیقات آزمایشی و تحقیقات کیفی و کمی. پژوهش اساس تولید دانش و نوآوری در تمامی رشتههای علمی و فنی است و نتایج آن میتواند به شکلهای مختلفی از جمله مقاله پایاننامه گزارش کتاب یا سخنرانی منتشر شود. در واقع تحقیق فرآیند زیربنایی است که بسیاری از اشکال ارائه دانش از جمله مقالات پژوهشی بر اساس آن شکل میگیرند.
تفاوت های اصلی مقاله و تحقیق
با وجود ارتباط نزدیک میان مقاله و تحقیق تفاوتهای اساسی در ماهیت هدف فرآیند و خروجی این دو مفهوم وجود دارد. درک این تفاوتها به روشن شدن جایگاه هر یک در اکوسیستم دانش کمک میکند. تحقیق فرآیندی است که به کشف و تولید دانش جدید میپردازد در حالی که مقاله یکی از اشکال اصلی ارائه و اشتراکگذاری این دانش است. به عبارتی مقاله اغلب نقش یک “خروجی” را برای فرآیند تحقیق ایفا میکند. این تمایز در جنبههای مختلفی از جمله هدف نگارش ساختار روششناسی مورد تاکید مخاطب هدف نوع منابع عمق بررسی لحن و سبک نگارش و سطح اصالت و نوآوری خود را نشان میدهد. در حالی که تحقیق بر فرآیند جستجو و کشف تمرکز دارد مقاله بر نحوه گزارشدهی و ارتباط نتایج یا ایدهها تأکید میکند. این تفاوتها باعث میشوند که هر یک نیازمند مهارتها و رویکردهای متفاوتی باشند هرچند که هر دو برای پیشرفت علم و دانش حیاتی هستند. در ادامه به بررسی جزئیتر این تفاوتهای کلیدی میپردازیم.
هدف اصلی نگارش
هدف اصلی نگارش در مقاله و تحقیق به طور بنیادین متفاوت است. در تحقیق هدف اصلی کشف دانش جدید آزمون فرضیهها پاسخ به پرسشهای پژوهشی حل مسائل یا ارائه تبیینهای علمی برای پدیدهها است. محوریت تحقیق بر فرآیند جستجو گردآوری و تحلیل دادهها برای رسیدن به یافتههایی است که به دانش موجود در یک زمینه اضافه کند. هدف درگیر شدن عمیق با یک مسئله برای فهم بهتر آن یا یافتن راهحلهای نوآورانه است. اما در مقاله هدف اصلی ارتباط و اشتراکگذاری دانش است. مقاله میتواند نتایج یک تحقیق را به اطلاع جامعه علمی یا عموم برساند ایدهای نظری را مطرح کند به نقد و بررسی کارهای دیگران بپردازد یا دانش موجود را برای مخاطب خاصی سازماندهی و ارائه دهد. حتی در مقالات پژوهشی که نتایج تحقیق را گزارش میکنند هدف نگارش مقاله انتقال واضح و مؤثر فرآیند تحقیق یافتهها و دلالتهای آنها به خواننده است. به عبارت دیگر تحقیق “تولید” دانش است و مقاله “بستهبندی” و “ارتباط” این دانش یا دانشهای مرتبط دیگر. مقاله ابزاری برای انتشار نتایج تحقیق ترویج ایدهها و مشارکت در گفتمان علمی است در حالی که تحقیق خود فعالیت تولیدکننده این محتواست. این تفاوت در هدف بر تمامی جنبههای دیگر از جمله ساختار روششناسی و مخاطب تأثیر میگذارد.
ساختار و بخش ها
ساختار و بخشهای مقاله و گزارش تحقیق (مانند پایاننامه یا یک مقاله پژوهشی) با هم تفاوتهایی دارند که ناشی از تفاوت در هدف و ماهیت آنهاست. تحقیق به عنوان یک فرآیند ساختار گام به گام دارد (تعریف مسئله مرور ادبیات طراحی اجرا تحلیل گزارش) اما خود این فرآیند در یک سند واحد با بخشهای ثابت ارائه نمیشود؛ بلکه *گزارش* تحقیق است که ساختار مشخصی دارد. یک مقاله پژوهشی استاندارد معمولاً از ساختار IMRAD پیروی میکند: Introduction (مقدمه) Methods (روششناسی) Results (یافتهها) و Discussion (بحث). این ساختار برای ارائه منطقی فرآیند و نتایج تحقیق طراحی شده است. بخشهای دیگری مانند چکیده کلمات کلیدی مرور ادبیات (که گاهی بخشی از مقدمه است) نتیجهگیری و فهرست منابع نیز اجزای معمول یک مقاله پژوهشی هستند. مقالات مروری یا نظری ممکن است ساختارهای متفاوتی داشته باشند که منعکسکننده هدف آنها (مانند سازماندهی دانش موجود یا ارائه یک چارچوب نظری) است. در مقابل یک گزارش کامل تحقیق مانند پایاننامه یا رساله ساختار بسیار جامعتر و مفصلتری دارد. این گزارشها شامل فصول مجزا برای هر مرحله از تحقیق هستند: فصل مقدمه و بیان مسئله فصل مرور جامع ادبیات فصل روششناسی با جزئیات کامل فصل یافتهها و تحلیل دادهها فصل بحث و نتیجهگیری. همچنین ممکن است شامل ضمائم حاوی ابزارها دادههای خام و جزئیات دیگر باشند. بنابراین در حالی که مقاله پژوهشی خلاصهای ساختارمند از تحقیق را ارائه میدهد گزارش کامل تحقیق تمامی جزئیات فرآیند و نتایج را با عمق بیشتری مستند میکند.
روش شناسی و متد
تفاوت اصلی در زمینه روششناسی و متد بین تحقیق و مقاله در این است که تحقیق *شامل* طراحی و اجرای روششناسی است در حالی که مقاله (به ویژه مقاله پژوهشی) *گزارشدهنده* روششناسی مورد استفاده در تحقیق است. تحقیق به عنوان فرآیند نیازمند انتخاب و طراحی یک روششناسی مناسب برای پاسخ به پرسش یا آزمون فرضیه پژوهش است. این شامل تصمیمگیری در مورد نوع تحقیق (کمی کیفی ترکیبی) جامعه و نمونه مورد مطالعه ابزارهای جمعآوری داده (پرسشنامه مصاحبه مشاهده آزمایش) روشهای تحلیل داده (آماری تحلیل محتوا تحلیل گفتمان) و روایی و پایایی طرح پژوهش میشود. پژوهشگر باید فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها را طبق روششناسی تعیین شده اجرا کند. در مقابل در یک مقاله پژوهشی بخش روششناسی به توضیح دقیق و شفاف این اقدامات میپردازد تا خواننده بتواند اعتبار یافتهها را ارزیابی کرده و در صورت لزوم تحقیق را تکرار کند. جزئیاتی مانند حجم نمونه ابزارهای مورد استفاده چگونگی جمعآوری دادهها و نرمافزارهای تحلیل باید به وضوح در این بخش از مقاله ذکر شوند. در مقالات مروری یا نظری بخش روششناسی به معنای روشهای جمعآوری و تحلیل دادههای اولیه وجود ندارد بلکه به روشهای جستجو انتخاب و تحلیل منابع و ادبیات موجود اشاره دارد. بنابراین در حالی که تحقیق به کاربست روششناسی برای تولید دانش میپردازد مقاله به توصیف این روششناسی برای امکانپذیری ارزیابی و تکرارپذیری نتایج یا شفافسازی مبنای تحلیل میپردازد.
مخاطب هدف
مخاطب هدف یکی دیگر از وجوه تمایز میان تحقیق و مقاله است هرچند که این تفاوت بیشتر به نوع مقاله و مرحله گزارشدهی تحقیق مربوط میشود. تحقیق به خودی خود فرآیندی است که پژوهشگر برای رسیدن به دانش انجام میدهد و مخاطب اصلی آن در مرحله اجرا خود پژوهشگر و تیم او هستند. اما زمانی که نتایج تحقیق قرار است منتشر شود مخاطب هدف وارد صحنه میشود. مقالات علمی پژوهشی معمولاً برای جامعه علمی و تخصصی در همان حوزه نوشته میشوند. زبان اصطلاحات و سطح جزئیات در این مقالات به گونهای است که برای همکاران متخصص قابل درک و ارزیابی باشد. هدف افزودن به دانش تخصصی و درگیر شدن در گفتمان علمی است. مقالات مروری نیز عمدتاً برای متخصصان نوشته میشوند تا خلاصهای جامع و نقادانه از ادبیات موجود را در اختیار آنها قرار دهند. با این حال انواع دیگری از مقالات نیز وجود دارند که مخاطبان گستردهتری دارند. مقالات ترویجی یا مقالات در نشریات عمومیتر ممکن است نتایج تحقیقات را با زبانی سادهتر و برای مخاطبان غیرمتخصص یا علاقهمند ارائه دهند. گزارشهای تحقیق کامل مانند پایاننامهها نیز در درجه اول برای کمیتههای داوری و اساتید راهنما و مشاور نوشته میشوند هرچند که در دسترس عموم قرار میگیرند. بنابراین در حالی که تحقیق فرآیندی با تمرکز بر خود کشف است مقاله قالبی است که بسته به نوع و محل انتشار مخاطبان متفاوتی از متخصصان همرشته تا عموم مردم را هدف قرار میدهد و شیوه نگارش و سطح جزئیات آن متناسب با این مخاطب تنظیم میشود.
منابع مورد استفاده
منابع مورد استفاده در تحقیق و مقاله نقشهای متفاوتی ایفا میکنند. در فرآیند تحقیق منابع موجود (مانند مقالات کتابها گزارشها و پایاننامههای پیشین) در مرحله مرور ادبیات نقش حیاتی دارند. این منابع به پژوهشگر کمک میکنند تا مسئله پژوهش را بهتر تعریف کند پیشینه موضوع را بشناسد شکافهای دانش را شناسایی کند و از روششناسیهای مناسب آگاه شود. در واقع ادبیات پیشین مبنایی برای طراحی تحقیق و قرار دادن یافتههای جدید در بستر دانش موجود فراهم میکند. اما تحقیق علاوه بر استفاده از منابع ثانویه (ادبیات پیشین) به طور معمول شامل جمعآوری و تحلیل دادههای اولیه نیز میشود که این دادهها مستقیماً توسط پژوهشگر تولید میشوند (مانند دادههای حاصل از آزمایش پرسشنامه مصاحبه). این دادههای اولیه منبع اصلی یافتههای جدید در تحقیق هستند. در مقابل مقاله بسته به نوع آن ممکن است عمدتاً یا منحصراً بر منابع موجود تکیه کند. یک مقاله پژوهشی علاوه بر گزارش دادههای اولیه تحقیق باید به صورت گسترده به ادبیات پیشین ارجاع دهد تا مبنای نظری و تجربی تحقیق را مشخص کند و یافتههای خود را در پرتو کارهای قبلی تحلیل و تفسیر نماید. مقالات مروری یا نظری به طور کامل بر تحلیل و ترکیب منابع موجود استوار هستند و دادههای اولیه جدیدی تولید نمیکنند. بنابراین در حالی که تحقیق هم از منابع ثانویه (ادبیات) و هم از منابع اولیه (دادههای تولیدی خود) استفاده میکند مقاله میتواند بر هر دو نوع یا تنها بر منابع ثانویه تکیه کند با این تفاوت که حتی در مقالات پژوهشی دادههای اولیه در قالب یافتهها ارائه میشوند و منابع ثانویه به عنوان مبنای نظری مرور پیشینه و بحث مورد استفاده قرار میگیرند. ارجاعدهی دقیق به تمامی منابع استفاده شده در هر دو برای اعتبار علمی ضروری است.
عمق بررسی موضوع
عمق بررسی موضوع یکی از تفاوتهای کلیدی میان تحقیق و مقاله است هرچند که دامنه این تفاوت میتواند بسته به نوع مقاله و دامنه تحقیق متغیر باشد. تحقیق به طور ذاتی فرآیندی عمیق است که به دنبال فهم جامع و دقیق یک مسئله یا پدیده مشخص است. پژوهشگر در فرآیند تحقیق به جزئیات مسئله میپردازد دادهها را با دقت جمعآوری و تحلیل میکند و به دنبال تبیینهای عمیق و ریشهای میگردد. یک پروژه تحقیقاتی کامل مانند یک پایاننامه یا رساله دکتری معمولاً شامل بررسی بسیار عمیق و گستردهای از یک موضوع خاص است که ممکن است ماهها یا سالها به طول انجامد. در مقابل مقاله حتی یک مقاله پژوهشی معمولاً بخش متمرکزتر یا خلاصهتری از یک تحقیق گستردهتر را گزارش میدهد. مقاله بر روی یک پرسش پژوهشی مشخص یا مجموعهای از یافتههای مرتبط تمرکز میکند و با توجه به محدودیت حجم نمیتواند تمامی جزئیات فرآیند تحقیق از جمله مرور ادبیات بسیار جامع یا تحلیل تمامی ابعاد دادهها را شامل شود. مقالات مروری نیز به بررسی گستردهای از ادبیات میپردازند اما عمق تحلیل در هر منبع واحد ممکن است کمتر از عمق بررسی در یک تحقیق اصلی باشد. مقالات نظری یا تحلیلی نیز عمق خود را در استدلال و چارچوب نظری نشان میدهند نه لزوماً در بررسی تجربی عمیق. بنابراین در حالی که تحقیق به دنبال عمق حداکثری در بررسی یک مسئله است مقاله به دنبال ارائه مؤثر و متمرکز یافتهها یا ایدهها با سطحی از عمق که برای مخاطب و بستر انتشار مناسب است میباشد. تحقیق بستر ایجاد عمق است و مقاله ابزار نمایش بخشی از این عمق.
لحن و سبک نگارش
لحن و سبک نگارش در تحقیق و مقاله به ویژه در زمینه علمی شباهتهای زیادی دارد اما تفاوتهای ظریفی نیز قابل مشاهده است که عمدتاً به هدف نهایی و مخاطب بستگی دارد. در گزارشدهی تحقیق (مانند پایاننامه یا رساله) لحن معمولاً بسیار رسمی عینی و بدون جانبداری شخصی است. تأکید بر ارائه منطقی و مستدل فرآیند دادهها و تحلیلهاست. سبک نگارش باید دقیق واضح و فاقد ابهام باشد. استفاده از اصطلاحات تخصصی رایج در حوزه پژوهش ضروری است. هدف مستندسازی کامل و دقیق تمامی مراحل تحقیق برای ارزیابی و تکرارپذیری است. در مقالات علمی پژوهشی لحن و سبک نگارش نیز به طور کلی رسمی و عینی است و از اصول نگارش علمی پیروی میکند. با این حال به دلیل محدودیت حجم و هدف انتشار در نشریات نگارش باید متمرکزتر و خلاصهتر باشد. نویسنده باید بتواند فرآیند تحقیق و یافتههای اصلی را به شیوهای مؤثر و متقاعدکننده در قالبی فشرده ارائه دهد. در مقالات مروری لحن ممکن است کمی تحلیلیتر و ترکیبی باشد زیرا نویسنده دیدگاه خود را در سازماندهی و تحلیل ادبیات موجود دخیل میکند اما همچنان باید عینی و مستدل باقی بماند. در مقالات ترویجی یا عمومیتر لحن میتواند کمتر رسمی و تخصصیتر باشد تا برای مخاطبان گستردهتر قابل فهم باشد. به طور کلی در حالی که هر دو نیازمند وضوح دقت و استدلال منطقی هستند لحن و سبک نگارش در مقاله بیشتر تحت تأثیر بستر انتشار و مخاطب هدف قرار میگیرد و ممکن است نسبت به گزارش کامل تحقیق انعطافپذیری بیشتری داشته باشد هرچند که در مقالات علمی استاندارد رعایت اصول نگارش رسمی و عینی الزامی است.
سطح اصالت و نوآوری
سطح اصالت و نوآوری یکی از مهمترین تفاوتهای مفهومی میان تحقیق و مقاله است به ویژه زمانی که از تحقیق به معنای فرآیند تولید دانش جدید صحبت میکنیم. تحقیق به طور ذاتی فعالیتی است که هدف اصلی آن افزودن به بدنه دانش موجود یا ارائه راهحلهای نوآورانه برای مسائل است. یک تحقیق معتبر باید شامل عنصری از اصالت باشد به این معنی که نتایج روشها یا دیدگاههای جدیدی را ارائه دهد که قبلاً شناخته شده نبودهاند یا به این شکل مورد بررسی قرار نگرفتهاند. نوآوری در تحقیق میتواند در کشف پدیدههای جدید توسعه نظریههای نوین ابداع روشهای پژوهشی تازه یا کاربرد خلاقانه دانش موجود برای حل مسائل نمود یابد. به عبارت دیگر تحقیق موتور محرک تولید اصالت و نوآوری در علم است. در مقابل مقاله بسته به نوع آن میتواند سطوح متفاوتی از اصالت و نوآوری را ارائه دهد. یک مقاله پژوهشی که نتایج یک تحقیق اصیل را گزارش میکند باید حاوی یافتههای جدید و نوآورانه باشد و به دانش موجود اضافه کند. در این حالت اصالت مقاله ناشی از اصالت تحقیقی است که گزارش میکند. اما یک مقاله مروری گرچه ممکن است در سازماندهی تحلیل و ترکیب ادبیات موجود نوآورانه عمل کند لزوماً دادههای اولیه جدیدی ارائه نمیدهد. مقالات نظری اصالت خود را در طرح ایدهها و چارچوبهای نظری جدید نشان میدهند. مقالات نقد یا تحلیلی نیز ممکن است سطح پایینتری از اصالت به معنای کشف دادههای جدید داشته باشند. بنابراین در حالی که اصالت و نوآوری جوهر فرآیند تحقیق هستند و شرط لازم برای یک تحقیق موفق به شمار میروند در مقاله این ویژگیها بسته به نوع مقاله و ارتباط آن با تحقیق اصیل میتواند متفاوت باشد. مقاله ابزاری برای انتشار اصالت تولید شده توسط تحقیق است.
شباهت های مقاله و تحقیق
با وجود تفاوتهای اساسی مقاله و تحقیق شباهتهای مهمی نیز دارند که نشاندهنده ارتباط تنگاتنگ آنها و نقش مکملشان در دنیای دانش است. هر دو در نهایت به دنبال افزایش فهم بشر از جهان پیرامون خود هستند چه از طریق کشف دانش جدید (تحقیق) و چه از طریق سازماندهی تحلیل و انتشار دانش موجود یا جدید (مقاله). هر دو نیازمند استدلال منطقی و تفکر نقادانه هستند. تحقیق در طراحی فرآیند و تحلیل یافتهها به منطق نیاز دارد و مقاله در ساختاردهی استدلالها و ارائه نتایج به شیوهای منسجم و قابل فهم. هر دو بر پایه شواهد و دادهها استوارند. تحقیق دادهها را تولید و تحلیل میکند و مقاله این دادهها یا دادههای حاصل از تحقیقات دیگر را به عنوان مبنای استدلالها و یافتههای خود ارائه میدهد. حتی مقالات نظری یا مروری نیز باید بر مبنای شواهد (چه تجربی و چه منطقی) استوار باشند. رعایت اصول اخلاقی در هر دو ضروری است. در تحقیق اصول اخلاقی مربوط به جمعآوری دادهها رفتار با آزمودنیها و عدم جعل یا تحریف دادهها اهمیت دارد. در مقاله اصول اخلاقی مربوط به استفاده صحیح از منابع عدم سرقت ادبی و انتساب صحیح کار به نویسندگان رعایت میشود. هر دو نیازمند دقت و وسواس هستند. تحقیق در طراحی و اجرای فرآیند و جمعآوری دادهها به دقت نیاز دارد و مقاله در نگارش ارجاعدهی و ارائه نتایج به شیوهای شفاف و بدون خطا. در نهایت هر دو به نوعی به دنبال برقراری ارتباط و اشتراکگذاری هستند؛ تحقیق برای کشف و فهم بهتر و مقاله برای انتشار و انتقال این فهم به دیگران. این شباهتها نشان میدهند که مقاله و تحقیق دو روی یک سکه هستند که هدف نهایی آنها پیشبرد دانش و فهم بشری است.
معیارهای انتخاب مقاله یا تحقیق
انتخاب میان انجام یک پروژه تحقیقاتی کامل یا نگارش یک مقاله (از نوعی خاص) به عوامل متعددی بستگی دارد که عمدتاً شامل هدف اصلی مخاطب مورد نظر دامنه موضوع منابع و زمان در دسترس و مرحلهای از فرآیند تولید یا انتشار دانش است که فرد در آن قرار دارد. اگر هدف اصلی شما کشف دانش جدید آزمون یک فرضیه یا حل یک مسئله پیچیده است که نیازمند جمعآوری و تحلیل دادههای اولیه است در این صورت باید یک پروژه تحقیقاتی را آغاز کنید. تحقیق فرآیندی است که به شما امکان میدهد به عمق یک موضوع نفوذ کرده و یافتههای اصیل تولید کنید. خروجی این تحقیق میتواند در قالب پایاننامه رساله گزارش یا مجموعهای از مقالات پژوهشی منتشر شود. اما اگر هدف شما اشتراکگذاری نتایج یک تحقیق پیشین (چه تحقیق خودتان و چه تحقیقات دیگران) نقد و بررسی ادبیات موجود ارائه یک چارچوب نظری یا تحلیل یک موضوع خاص بر اساس دانش موجود است در این صورت نگارش مقاله گزینه مناسبتری است. نوع مقاله انتخابی (پژوهشی مروری نظری تحلیلی) نیز به هدف دقیقتر و نوع محتوایی که میخواهید ارائه دهید بستگی دارد. مخاطب نیز نقش مهمی ایفا میکند؛ اگر میخواهید یافتههای خود را به سرعت به جامعه علمی معرفی کنید مقاله پژوهشی در یک ژورنال معتبر انتخاب خوبی است. اگر میخواهید دانش موجود در یک حوزه را برای متخصصان جمعبندی کنید مقاله مروری مناسب است. دامنه موضوع نیز اهمیت دارد؛ یک مقاله معمولاً بر جنبهای خاص از یک موضوع گسترده تمرکز میکند در حالی که تحقیق میتواند کل آن موضوع یا بخشی وسیعتر از آن را در بر گیرد. منابع مالی و زمان در دسترس نیز محدودیتهایی ایجاد میکنند؛ تحقیق معمولاً نیازمند زمان و منابع بیشتری نسبت به نگارش یک مقاله مروری یا نظری است. در نهایت انتخاب به این بستگی دارد که آیا در مرحله تولید دانش جدید هستید (تحقیق) یا در مرحله سازماندهی تحلیل و انتشار دانش (مقاله).
آیا هر تحقیقی یک مقاله است؟
خیر هر تحقیقی لزوماً یک مقاله نیست. تحقیق یک فرآیند است در حالی که مقاله یکی از اشکال ممکن برای گزارش نتایج آن فرآیند است. تحقیق میتواند خروجیهای دیگری مانند پایاننامه رساله گزارش فنی یا حتی یک محصول یا فرآیند جدید داشته باشد.
آیا مقاله میتواند حاوی نتایج تحقیق باشد؟
بله مقاله پژوهشی (Research Article) یکی از رایجترین انواع مقالات علمی است که به طور خاص برای ارائه و گزارش نتایج و یافتههای یک تحقیق اصیل نوشته میشود و بخش مهمی از ساختار آن به ارائه این نتایج اختصاص دارد.
تفاوت مقاله پژوهشی و مقاله مروری چیست؟
مقاله پژوهشی نتایج تحقیق جدید و اصیل نویسنده را گزارش میدهد و شامل بخشهایی مانند روششناسی و یافتهها است. مقاله مروری به جمعبندی تحلیل و ترکیب نتایج تحقیقات متعددی که قبلاً منتشر شدهاند میپردازد و داده اولیه جدیدی ارائه نمیکند.
تحقیق دانشجویی چه فرقی با مقاله علمی دارد؟
تحقیق دانشجویی (مانند پروژه یا پایاننامه) فرآیند و گزارشی از پژوهش است که توسط دانشجو انجام میشود و معمولاً جنبه آموزشی دارد. مقاله علمی یک قالب انتشار رسمی و داوریشده است که نتایج تحقیق (چه دانشجویی و چه حرفهای) را با رعایت استانداردهای بالای علمی منتشر میکند.
آیا مقالات منتشر شده در ژورنالها تحقیق محسوب میشوند؟
مقالات منتشر شده در ژورنالهای علمی معتبر به ویژه مقالات پژوهشی معمولاً نتایج تحقیقاتی هستند که انجام شدهاند. بنابراین این مقالات *حاوی* نتایج تحقیق هستند و خود به عنوان بخشی از بدنه دانش پژوهشی در نظر گرفته میشوند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرق مقاله با تحقیق" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, کتاب، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرق مقاله با تحقیق"، کلیک کنید.