قصه بازگشت یکی از شهدای غواص در «آب ها مهربانند»
دکتر شهاب/ایلام کارگردان و بازیگر تیاتر خیابانی «آب ها مهربانند» که در چهل و دومین جشنواره تیاتر فجر نیز حضور داشت، از قصه یکی از شهدای غواص تا زمان بازگشت پیکر به زادگاهش گفت.
«مالک آبسالان» در گفت وگو با دکتر شهاب اظهار کرد: امسال هفدهمین حضور گروه تیاتر ما در چهل و دومین دوره تیاتر فجر است که نمایش «آب ها مهربانند» با نویسندگی پژمان شاوردی و کارگردانی و بازی مالک آبسالان و جهانبخش جابری به بخش مسابقه جشنواره دعوت شد که یک اجرا در تیاتر شهر داشته و یکی در پهنه رودکی، حدفاصل تیاتر حافظ و تیاتر فجر اجرا شد.
وی افزود: این نمایش برگزیده تیاتر استانی است و در جشنواره منطقه ای فجر سمنان حضور داشته و چندین عنوان کسب کرد و همچنین برگزیده مطلق جشنواره ملی سودای بسیج در شهر مشهد بود که به جشنواره تیاتر فجر نیز معرفی شد.
آبسالان در خصوص قصه این نمایش گفت: قصه «آب ها مهربانند» قصه یکی از شهدای غواص است که تا زمان برگشت پیکرش به زادگاهش، داستان زندگی اش را روایت می کند.
این هنرمند دهلرانی در خصوص زیرساخت های فرهنگی و حمایت های مسیولان گفت: متاسفانه استان ایلام به لحاظ سخت افزاری مانند پلاتوهای تیاتر و آمفی تیاترها و… یکی از محروم ترین استان های ایران است و عموماً تیاتر ایلام را با تیاتر دهلران می شناسند چرا که گروه های تیاتر دهلران در 20 سال گذشته در تمام رویدادهای معتبر کشوری و بین المللی حضور داشتند.
وی ادامه داد: بیش از 90 درصد موفقیت های تیاتر استان ایلام را هنرمندان دهلران کسب کردند، این در حالی است که دهلران آنهم به دلیل عدم حمایت مسیولان استان هیچگونه مکانی برای تمرین و اجرا ندارد. همچنین به دلیل تبعیضی که برای گروه های دهلرانی صورت گرفته، هیچگونه ایاب و ذهابی از سوی فرهنگ و ارشاد استان صورت نمی گیرد.
آبسالان تاکید کرد: جایگاه تیاتر استان چه به لحاظ آموزشی هیچ توجه ای به آن نمی شود و به لحاظ مدیریتی که مشکلاتی دارد و نیازمند آن است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود و در مجموع نگاه حرفه ای و خلاق به این هنر نمی شود و اگر موفقیتی هست از سوی بچه های تیاتر دهلران است که با کمترین امکانات آن را به دست آوردند.
وی ایلام را دارای تاریخ و فرهنگ خاص خودش دانست که از دیرباز و از تمدن های قدیمی به جای مانده است و خاطرنشان کرد: فرهنگ و مردم شناسی استان ایلام بسیار غنی است و در بحث فولکولور شامل آیین ها و سنت ها می شود که از این منبع غنی می توان موضوعات خوبی برای تیاتر استخراج کرد.
آبسالان به سایر ظرفیت های استان نیز اشاره کرد و گفت: در بحث مشکلات اجتماعی جای کار زیاد است و در بحث دفاع مقدس نیز می شود آثار بسیار خوبی را تولید و به کشور معرفی کرد و جدیداً در بحث دروازه عتبات عالیات و میزبانی زایران اربعین حسینی در جای جای استان، در گونه نمایش های آیینی و مذهبی می توان کارهای خوبی را اجرا کرد.
وی هنر نمایش را یکی از بدیع ترین و کامل ترین هنرهای دنیا و مادر همه هنرها دانست و مطرح کرد: رنگ، شعر، موسیقی، طراحی و بازی را می شود در نمایش دید. هنر نمایش می تواند زبان اکمل و جامعی باشد که برای انتقال مفاهیم ارزشی چه در بحث سنتی و چه در بحث آیینی و چه در بحث اجتماعی و چه بحث هنر دینی و مذهبی و تولید و اجرای نمایش های مذهبی اعم از تعزیه و گونه های نمایشی ایرانی از آن می توان استفاده کرد.
مالک آبسالان متولد سال 1357 است که به صورت حرفه ای از سال 1380 فعالیت هنری را در رشته تیاتر آغاز کرده است. تولید آثار متعدد نمایشی در سطح کشور و بین الملل، حضور در جشنواره های متعدد کشوری و بین المللی نظیر جشنواره بین المللی تیاتر فجر، جشنواره بین المللی تیاتر خیابانی مریوان، حضور در جشنواره بین المللی هایفست ارمنستان، بازی در چندین فیلم سینمایی و سریال مانند به وقت شام، ابراهیم حاتمی کیا و بوسه بر خاک احمد کاوری، کسب عناوین متعدد کارگردانی، نویسندگی و بازیگری از جشنواره های بین المللی و برنده بیش از 45 دیپلم افتخار، 62 تندیس و 300 لوح شامل حضور در بخش کارگردانی، نویسندگی و بازیگری بخشی از افتخارات این هنرمند دهلرانی است.
گفت وگو از: رقیه کاظمی
پایان خبر دکتر شهاب
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قصه بازگشت یکی از شهدای غواص در «آب ها مهربانند»" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قصه بازگشت یکی از شهدای غواص در «آب ها مهربانند»"، کلیک کنید.