معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است

معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است

به گزارش خبرگزاری دکتر شهاب استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، حجت الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی دادستان دادسرای انتظامی قضات در سفر به شهرکرد و حضور در جمع مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ایامی که در آن قرار داریم مصادف است با هفته دولت و شهادت دو مجاهد بزرگ شهید رجایی و شهید باهنر و بنده این مناسبت را خدمت حضار گرامی و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم.

وی افزود: در همین زمینه لازم است اشاره ای داشته باشم به وجود شهید آیت الله قدوسی، شهید بزرگوار دستگاه قضا که در همین ماه به شهادت رسید و به دلیل آنکه روز شهادتش جدای از ایام هفته قوه قضائیه قرار دارد مظلوم واقع شده اند و کمتر از ایشان در مجالس و مراسمات یاد می شود.

قدیانی ادامه داد: ایشان شخصیتی بودند که در تربیت طلاب خط امام(ره) چه در دوران قبل از انقلاب و چه پس از آن زحمات فراوانی را متحمل شدند و انشاالله که خداوند درجات این شهید بزرگوار را متعالی و وی را با حضرت سیدالشهدا(ع) محشور فرماید.

دادستان دادسرای انتظامی قضات در ادامه سخنان خود با تأکید بر این نکته که قضات در بیان مشکلات و کمبودها باید شجاعت و صراحت بیان داشته باشند اظهار کرد: بنده و جناب آقای دکتر جعفری در سفرهای استانی بر این موضوع اتفاق نظر داریم، افرادی که به عنوان نماینده همکاران برای بیان مشکلات و دغدغدغه ها انتخاب می شوند اهل تقوا و مجادله باشند تا مطالب را با صراحت و بدون هیچ گونه لفافه بیان کنند که خوشبختانه در این استان شاهد بودیم همکاران منتخب با صداقت و قاطعیت به بیان مشکلات و درخواستها پرداختند. وی ابراز داشت: قطعاً ما این مطالب را ثبت و یادداشت کرده و مورد بررسی قرار خواهیم.

حجت الاسلام قدیانی در بخشی از سخنان خود به موضوع تخلف برخی قضات پرداخت و بیان داشت: اگر تخلفی از روی عمد صورت بپذیرد در حوزه جرم قرار می گیرد و باید بر اساس قانون برای آن کیفرخواست صادر شود اما زمانی که تخلف سهوی و از روی ناآگاهی باشد می توان با تذکر فرد را متوجه اشتباهش کرد.

وی افزود: گاهاً ممکن است یک قاضی که کارش را تماماً درست و برمبنای قانون انجام می دهد موضوعی از دستش در برود که در این حالت واقعاً برای ما سخت است تا در خصوص این شخص کیفرخواست صادر کنیم چراکه کیفرخواست ناظر بر جرم است و صدور آن تعابیر خاصی را متوجه فرد می کند که ممکن است شأن و جایگاه او را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قدیانی در بیانات خود پیرامون اصل بیست و هفتم قانون نظارت و موضوع اخذ دفاعیات در تخلفات قضات اظهار داشت: بر اساس اصل بیست و هفتم قانون نظارت که تصریح دارد دادیار رسیدگی‌کننده به تخلفات قضات می‌تواند اظهارات و توضیحات قاضی مشتکی عنه را اخذ کند، بنده از زمان تصدی پست دادستانی در دادسرای انتظامی قضات توجه به این نکته را در بین همکاران الزامی کردم که دادیاران می بایست به لحاظ رعایت کرامت و شخصیت اشخاص پیش از رسیدگی به تخلفات توضیحات قاضی مشتکی عنه را اخذ کنند؛ حتی به همکاران نیز گوشزد کرده ام که در هنگام مراجعات قضات، چه آنهایی که پرونده دارند و چه آنهایی که پرونده ندارند، حتماً با ایشان ملاقات و سخنان آنها را استماع کنند.

دادستان انتظامی قضات در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مشارکت زنان در بخش قضاوت پرداخت و اظهار کرد: طبق شرع قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد باشد اما بر اساس قانون و بر طبق اذن ولی فقیه افراد ضمن دارا بودن شرایطی می توانند به عنوان قاضی منصوب شده و تعیین مصداق کنند.

وی افزود: بر این اساس علیرغم آنکه زنان نیز می توانند در کنار مردان به کار قضاوت بپردازند اما باید گفت زنان نقش بسیار بزرگتری در اجتماع دارند و آن نقش تربیتی است. قدیانی بیان داشت: رابطه پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) دلالت بر توجه خاص نبی مکرم اسلام به جنس زن دارد که متأسفانه بسیاری از مردان این رابطه را به صورت یک ارتباط عاطفی پدر- فرزندی تلقی می کنند از این نکته غافلند که پیامبر اسلام(ص) در زندگی و ارتباط خود با حضرت زهرا(س) احیاگر نقش و جایگاه والای زن در جامعه بوده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه رسوبات تفکرات جاهلیت در اذهان برخی افراد جریان دارد و اینان زن را به عنوان یک انسان کامل نمی شناسند در حالی که زن می تواند همانند مرد در جامعه به فعالیت بپردازد و حتی در طی مراحل عبودیت و معنویت نیز به مراتب بالا دست یابد.

حجت الاسلام قدیانی تصریح کرد: خداوند متعال با قرار دادن صفات لطافت و مهربانی در زن آثار وجودی خودش را به ما نشان می دهد که تجلی این صفات در پرورش فرزندان و رشد و هدایت خانواده متبلور است.

دادستان انتظامی قضات ابراز داشت: قطعاً اگر زنان مربیان خوبی برای مردان باشند جامعه اصلاح خواهد شد و بسیاری از نابسامانی ها و آسیب های اجتماعی برطرف می گردد.

رسیدگی به ۲۹۶هزار پرونده قضایی طی سال گذشته در چهارمحال وبختیاری 

پیش از سخنان رئیس دادسرای انتظامی قضات محمد رزم رئیس کل دادگستری استان با ارائه آماری از عملکرد دادگستری استان اظهار داشت: مجموعه دادگستری استان چهارمحال و بختیاری سال گذشته با حضور ۲۱۳ قاضی و ۱۸۲شعبه فعال موفق شد ۲۹۶هزار پرونده قضایی را رسیدگی و مختومه کند.

وی تصریح کرد: این در حالی بود که موجودی ابتدای دوره ما سال گذشته ۴۲هزار پرونده و میزان پرنده های وارده نیز ۲۹۱هزار فقره پرونده بود که تلاش شبانه روزی همکاران قضایی و اداری موجب شد تا ما در پایان سال ۱۴۰۲بیش از ۵هزار و ۳۰۰ فقره عملکرد مثبت داشته باشیم.

رزم بیان کرد: سال گذشته تعداد شعب نامتعارف ما به میزان ۲۲درصد کاهش یافت، بیش از ۲۶هزار پرونده مسن مختومه شد و نرخ رسیدگی از ۹۹درصد به ۱۰۳درصد افزایش یافت.

وی ابراز داشت: در سال ۱۴۰۲ رسیدگی به پرونده های تمام الکترونیک یا بدون کاغذ به میزان ۷۱درصد رشد داشت و ما موفق شدیم به لحاظ تسریع در رسیدگی ها و خدمت بیشتر تعداد شعب دادگاههای تجدیدنظر را از یازده شعبه به چهارده شعبه افزایش دهیم.

رئیس دستگاه قضایی استان گفت: در بحث اتقان آرا از مجموع تعداد ۱۲۶هزار دادنامه صادره تنها نسبت به ۱۹درصد تجدیدنظر خواهی شد که آن هم نقض ۲هزار و ۵۰۰ رأی یعنی معادل یک و هفت صدم درصد آراء را به دنبال داشت. وی ادامه داد: همچنین نسبت به هزار و صد رأی یعنی معادل ۸ هزارم کل آرا درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شد است که نهایتاً اشتباه بودن سیزده فقره رأی از مجموع کل آرا پذیرفته شد.

مقام ارشد دستگاه قضایی استان ابراز داشت: بحمدالله این استان از وجود قضات عادل، عالم، شجاع و پاک دستی برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا در ارزشیابی ها کمترین شکایات و کیفرخواست را داشته باشند و بتوانند رتبه‌ برتر سلامت قضایی را به خود اختصاص دهند.

گفتنی است در پایان این دیدار از روح الله شریعتی قاضی نمونه دادگستری استان و همچنین برخی از قضات برتر محاکم تقدیر شد.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است"، کلیک کنید.