چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم و 5 نکته نگهداری از آن

بسیاری از افرادی که به بیماری های تنفسی، ریوی، آسمی، قلبی، آمبولی هوا و پنومونی مبتلا هستند به استفاده از اکسیژن ساز نیاز دارند، استفاده از این دستگاه می تواند تأثیرات مختلفی در زندگی افراد بگذارد.

در این مقاله به این سؤال که چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم خواهیم پرداخت و 5 نکته نگهداری از آن را عنوان خواهیم کرد.

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم و 5 نکته نگهداری از آن

چه افرادی به استفاده از اکسیژن ساز نیاز دارند؟

افرادی که به بیماری هایی از جمله مشکلات تنفسی، آسم، بیماری های ریه، فیبروز کیستیک، آپنه خواب و… مبتلا هستند ممکن است برای تنفس به اکسیژن ساز نیاز پیدا کنند، قبل از استفاده از دستگاه اکسیژن ساز لازم است که با تنظیمات صحیح این دستگاه آشنا شوید.

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم؟

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز یکی از چالش های افرادی است که لازم است از این دستگاه استفاده کنند، در این بخش به آموزش استفاده از دستگاه اکسیژن ساز می پردازیم.

  1. تنظیم دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن ساز باید با مبل و دیوار حدود 1 تا 2 متر فاصله داشته باشد، از این دستگاه در فضایی با اطراف خالی استفاده کنید.

از آن جایی که اکسیژن ساز در حین کار به سرعت داغ می شود، جریان هوا باید به درستی صورت بگیرید، نزدیکی این دستگاه در کنار مبلمان و پرده می تواند حادثه آفرین بوده و باعث آتش سوزی شود.

اتصال لیوان مرطوب کننده به دستگاه

لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز را به دستگاه متصل کنید، برای پر کردن لیوان مرطوب کننده از آب مقطر و یا تصفیه شده (آب جوشیده) استفاده کنید، هر بار پیش از استفاده از اکسیژن ساز لازم است که آب لیوان مرطوب کننده را عوض کنید، لیوان مرطوب کننده را به دستگاه متصل کنید.

اتصال فیلتر خارجی اکسیژن ساز

فیلتر خارجی اکسیژن ساز را به دستگاه متصل کنید، از قرار گرفتن فیلتر در جای مشخص اطمینان حاصل کنید، فیلتر خروجی را هر هفته از دستگاه جدا کرده و با آب گرم و مواد شوینده مناسب شسته و آب اضافه آن را گرفته و کاملاً خشک کنید، فیلترهای داخلی اکسیژن ساز در فواصل زمانی مشخص به تعویض نیاز دارند، تعویض فیلرهای داخلی لازم است توسط فردی متخصص انجام شود.

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم و 5 نکته نگهداری از آن

  1. اکسیژن ساز را روشن کنید.

15 تا 20 دقیقه پیش از استفاده از دستگاه اکسیژن ساز آن را روشن کنید، دستگاه اکسیژن ساز برای تغلیظ اکسیژن به مقداری هوا نیاز دارد، زمان استفاده از دستگاه را با توجه به دستورالعمل پزشک تنظیم کنید.

برق اکسیژن ساز

اکسیژن ساز را به پریز برق متصل کنید، برای عملکرد بهتر دستگاه آن را به یک محافظ برق متصل کنید، برای جلوگیری از آتش سوزی اکسیژن ساز از سیم سیار استفاده نکنید.

تنظیم سرعت جریان اکسیژن

سرعت جریان اکسیژن را مطابق با سرعتی که توسط پزشک تجویز شده است با استفاده از فلومتر تنظیم کنید، از تنظیم اکسیژن بیشتر یا کمتر از حدی که پزشک تعیین کرده جدا خودداری کنید، برای تغییر دوز اکسیژن مورد نیازتان با پزشک تان مشورت کنید.

ماسک یا کانولای بینی تان را بر روی صورت تان قرار دهید، از صاف بودن لوله ماسک مطمئن شوید، این لوله به هیچ عنوان نباید پیچ خوردگی و خمیدگی داشته باشد.

برای تأمین اکسیژن مورد نظرتان کافی است که هنگام استفاده از دستگاه به صورت عادی نفس بکشید.

پس از پایان استفاده از دستگاه، اکسیژن ساز را خاموش کنید.

چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم

5 نکته نگهداری از اکسیژن ساز

برای نگهداری و استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نکات زیر را در نظر داشته باشید، در صورتی که در نگهداری از اکسیژن ساز کوشا باشید، می توانید بهره وری بالایی از این دستگاه داشته باشید و عملکرد آن را بهبود ببخشید.

  1. از آن جایی که اکسیژن ساز به میزان ولتاژ برق ثابت نیاز دارد، توصیه می شود برای استفاده از این دستگاه از محافظ برق استفاده کنید.
  2. هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز از وجود هوا در اطراف دستگاه اطمینان حاصل کنید، چرا که در صورت عدم جریان هوای کافی عملکرد دستگاه با اختلال رو به رو می شود.
  3. از اکسیژن ساز به هیچ عنوان در محیط های پر گرد و غبار استفاده نکنید، ورود گرد و غبار به به فیلترهای تعبیه شده در دستگاه کمپرسور آن تحت فشار زیادی قرار می گیرد.
  4. توصیه می شود برای افزایش طول عمر اکسیژن سازهای 24 ساعته هر 7، 8 ساعت یکبار دستگاه را 20 تا دقیقه خاموش کنید تا دستگاه استراحت کند، در صورتی که بیمار به صورت 24 ساعته به اکسیژن نیاز دارد در این زمان برای اکسیژن رسانی به بیمار از کپسول اکسیژن استفاده کنید.
  5. دمای محیطی که در آن از اکسیژن ساز استفاده می شود باید 10 تا 40 درجه سانتی گراد باشد.
  6. به هیچ عنوان از دستگاه اکسیژن برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید.

اصول تمیز کردن دستگاه اکسیژن ساز

از آن جایی که اکسیژن سازهای امروزی مطابق با جدیدترین متدها طراحی شده اند و دارای ساختمان هایی پیچیده هستند و یکی از بهترین تجهیزات پزشکی بشمار میرود و به مراقبت های زیاد و تخصصی تری نیاز دارند، در این بخش با برخی از نکات تمیز کردن اکسیژن ساز آشنا خواهیم شد.

  1. فیلترهای اکسیژن ساز را حداقل یکبار در هفته بشویید، شستشوی فیلترهای اکسیژن ساز را با آب مقطر انجام داده و پس از خشک کردن فیلترها آن ها در جای خود قرار دهید.
  2. از آب مقطر یا آب تمیز و جوشیده برای لیوان مرطوب کننده استفاده کنید.
  3. آب لیوان مرطوب کننده را هر 2 روز یکبار تعویض کنید و لیوان را به خوبی شستشو دهید.
  4. برای تمیز کردن بدنه خارجی از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.
  5. از ریختن آب بر روی بدنه خارجی دستگاه جدا خودداری کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم"، کلیک کنید.