کالری عسل چقدر است؟ تاثیر آن بر سلامتی و کاهش وزن

عسل به عنوان یکی از قدیمی ترین مواد غذایی شناخته شده در تاریخ بشر از دوران باستان تاکنون به دلیل خواص بی نظیرش مورد توجه بوده است. این ماده نه تنها به عنوان یک شیرین کننده طبیعی بلکه به دلیل ویژگی های ضدباکتریایی ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی نقش مهمی در پزشکی سنتی و مدرن ایفا می کند. یکی از جنبه های مهم مصرف عسل مقدار کالری آن است که برای بسیاری از افراد به خصوص کسانی که به وزن خود اهمیت می دهند مورد توجه است. در این مقاله به بررسی دقیق کالری عسل و تأثیر آن بر سلامتی پرداخته می شود.

ترکیبات و ساختار عسل

عسل عمدتاً از قندهای ساده ای چون فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است. به طور کلی عسل حاوی ۸۰ درصد قند ۱۸ درصد آب و ۲ درصد مواد مغذی دیگر نظیر ویتامین ها مواد معدنی و آنزیم ها است. کالری عسل ناشی از این قندهاست که به سرعت در بدن به انرژی تبدیل می شوند.

کالری عسل : هر قاشق غذاخوری چقدر کالری دارد؟

کالری عسل : هر قاشق غذاخوری چقدر کالری دارد؟

مقدار کالری موجود در عسل بسته به نوع و منبع آن متفاوت است اما به طور متوسط هر قاشق غذاخوری عسل (حدود ۲۱ گرم) ۶۴ کیلوکالری انرژی دارد. این میزان در مقایسه با شکر که هر قاشق چایخوری آن حدود ۴۹ کیلوکالری دارد بیشتر است. اما باید توجه داشت که عسل به دلیل ترکیبات مفیدش ارزش تغذیه ای بالاتری نسبت به شکر دارد.

جدول : مقایسه کالری عسل و شکر

ماده غذایی

مقدار (گرم)

کالری (کیلوکالری)

عسل

۲۱

۶۴

شکر

۲۱

۴۹

خواص عسل و تأثیر آن بر سلامتی

عسل به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که دارد می تواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری های مزمن ایفا کند. مصرف متعادل عسل می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش تنظیم قند خون و کاهش التهابات بدن کمک کند.

تأثیر عسل بر قند خون

برخلاف شکر سفید که به سرعت قند خون را افزایش می دهد شاخص گلایسمیک عسل نسبتاً پایین تر است و بنابراین می تواند تأثیر کمتری بر افزایش ناگهانی قند خون داشته باشد. البته افراد دیابتی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک از عسل استفاده کنند.

عسل و کاهش وزن : افسانه یا واقعیت؟

عسل و ماهش وزن

آیا عسل طبیعی باعث کاهش و کنترل وزن می شود؟ یکی از باورهای رایج این است که عسل می تواند به کاهش وزن کمک کند. عسل با اینکه کالری بالایی دارد به دلیل خواص ضدالتهابی و تأثیرات مثبت بر متابولیسم می تواند در کنار یک رژیم غذایی متعادل به کاهش وزن کمک کند. البته باید توجه داشت که مصرف بیش از حد عسل به دلیل محتوای قند بالا می تواند به افزایش وزن منجر شود.

پیشگیری از بیماری ها با مصرف عسل

مصرف منظم عسل می تواند به پیشگیری از برخی بیماری ها کمک کند. به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها عسل می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و از آسیب به سلول ها جلوگیری کند. همچنین عسل به عنوان یک ضدباکتری طبیعی می تواند در درمان عفونت های پوستی و بهبود زخم ها مؤثر باشد.

درمان های خانگی با عسل

عسل از دیرباز به عنوان یک درمان خانگی برای بسیاری از بیماری ها شناخته شده است. برخی از موارد کاربرد آن عبارتند از :

  • کاهش گلودرد و سرفه : مصرف عسل به تنهایی یا به همراه چای یا لیمو می تواند به کاهش التهاب گلو و تسکین سرفه کمک کند.
  • تقویت سیستم ایمنی : ترکیب عسل با زنجبیل و لیمو می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و از سرماخوردگی جلوگیری کند.
  • بهبود زخم ها : استفاده موضعی از عسل بر روی زخم های باز به دلیل خواص ضدباکتریایی آن می تواند به بهبود سریع تر زخم ها کمک کند.

آیا مصرف عسل برای همه مفید است؟

اگرچه عسل فواید بسیاری دارد اما باید توجه داشت که مصرف آن برای برخی افراد ممکن است مناسب نباشد. افراد دیابتی کودکان زیر یک سال و کسانی که به آلرژی نسبت به گرده گل حساسیت دارند باید از مصرف عسل خودداری کنند یا با احتیاط مصرف کنند.

نتیجه گیری

عسل به عنوان یک ماده غذایی طبیعی با ارزش تغذیه ای بالا خواص فراوانی دارد که می تواند در بهبود سلامتی و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مؤثر باشد. با این حال به دلیل محتوای بالای قند و کالری مصرف آن باید در حد متعادل باشد به ویژه برای افرادی که به کنترل وزن و قند خون خود اهمیت می دهند. مصرف عسل به عنوان جایگزینی برای شکر در رژیم غذایی می تواند مفید باشد به شرطی که به میزان کالری دریافتی و نوع تغذیه توجه شود. هدیه عسل به عنوان یکی از معدود مجموعه های تولید عسل کاملا طبیعی شناخته می شود که شما با خیالی آسوده می توانید خرید خود را انجام دهید چون علاوه بر برگه آزمایشگاهی، همراه محصول تستر سفارشات شما ارسال می شود و شما در صورت نارضایتی بدون هیچ پرسشی از طرف مجموعه می توانید سفارش خود را عودت دهید.

پرسش و پاسخ

۱. آیا عسل می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ عسل به دلیل خواص تقویت کننده متابولیسم و تأثیرات مثبت بر دستگاه گوارش می تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال به دلیل کالری بالایی که دارد باید با احتیاط مصرف شود.

۲. آیا مصرف عسل برای دیابتی ها مجاز است؟ افراد دیابتی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک از عسل استفاده کنند زیرا عسل نیز حاوی قند است و می تواند قند خون را افزایش دهد.

۳. چه میزان عسل در روز مصرف کنیم؟ مصرف روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری عسل می تواند مفید باشد اما مصرف بیش از حد آن به دلیل کالری بالا می تواند منجر به افزایش وزن شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کالری عسل چقدر است؟ تاثیر آن بر سلامتی و کاهش وزن" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کالری عسل چقدر است؟ تاثیر آن بر سلامتی و کاهش وزن"، کلیک کنید.

‫3 دیدگاه ها

  1. 1. من مدت هاست عسل رو به جای شکر مصرف می کنم ولی حس می کنم وزنم تغییری نکرده. واقعاً عسل می تونه به کاهش وزن کمک کنه یا بیشتر به خاطر کالریشه که این حس رو دارم؟

  2. 2. تو مقاله گفتین عسل برای دیابتی ها باید با احتیاط مصرف بشه ولی پزشکم عسل رو جایگزین شکر کرده. شما توصیه ای دارید که چطور مصرف کنم؟

  3. 2. تو مقاله گفتین عسل برای دیابتی ها باید با احتیاط مصرف بشه ولی پزشکم عسل رو جایگزین شکر کرده. شما توصیه ای دارید که چطور مصرف کنم؟