۳ پیام عراقچی به کشور‌های منطقه: پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم

۳ پیام عراقچی به کشور‌های منطقه: پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم

آفتاب‌‌نیوز :

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که در ادامه سفرش به منطقه در کویت حضور دارد امروز (سه‌شنبه) اول آبان‌ماه با خبرنگاران گفتگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تهدید حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران و آمادگی ایران در این خصوص افزود: اسرائیل هیچ جنایتی تا الان نمانده که انجام نداده باشد و متأسفانه با حمایت آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی به این جنایات ادامه می‌دهد برخی از آن‌ها جنایت جنگی و قابل پیگیری در مجامع بین‌المللی است.

* برای دفاع از خود و تأسیسات هسته‌ای ابزار‌های خودمان را داریم

وزیر امور خارجه ادامه داد: حمله به تأسیسات هسته‌ای یک جرم بزرگ بین‌المللی است و حتی تهدید کردن این تأسیسات هم جرم و خلاف حقوق بین‌الملل است. می‌دانیم اسرائیل به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دلخوش به قوانین بین‌المللی نیستیم، خودمان رعایت می‌کنیم و دلخوش نیستیم که این قوانین بتواند جلوی اسرائیل را بگیرد. برای دفاع از خودمان و دفاع از تأسیسات هسته‌ای خود ابزار‌های خودمان و شیوه‌های خودمان را داریم و به آن‌ها اتکا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به تأسیسات زیربنایی ما حمله شود خود دشمن صهیونیستی می‌داند ما در مقابل چه اقداماتی را می‌توانیم انجام دهیم.

* به هر شکلی اسرائیل به ایران حمله کند، به همان شکل جواب می‌دهیم

وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد: همه کشور‌های منطقه به ما گفته‌اند که مخالف هرگونه حمله‌ای به ایران هستند، چه برسد به حمله به تأسیسات هسته‌ای که یک خلاف و جنایت بین‌المللی و خلاف حقوق بین‌الملل است.

عراقچی تصریح کرد: باز هم تکرار می‌کنم به هر شکلی اسرائیل به ایران حمله کند، ایران هم به همان شکل جواب می‌دهد.

* سه پیامی که عراقچی به کشور‌های منطقه داد

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ به منطقه است و باید جلوی این فاجعه را در منطقه بگیریم. 

وی با بیان اینکه وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات اسرائیل متوقف شود، تصریح کرد: سیاست حسن همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه خواهد یافت. 

عراقچی گفت: این سه پیامی است که به همه کشور‌های منطقه دادم و امروز هم در کویت درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

* رصد تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه همسایگان ما به ما اطمینان دادند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. البته این انتظاری است که از همه کشور‌های دوست و همسایه می‌رود و این را نشانه‌ای از دوستی و صداقت همسایگان در رابطه با ایران می‌دانیم.

وی گفت: از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم و مراقب همه حرکات و پرواز‌های آن‌ها هستیم. اطلاعاتی که در این خصوص درباره پایگاه آمریکا در کویت داریم را به مسئولان کویتی منتقل خواهم کرد.

* تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس توسط خود لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در ادامه و در جمع خبرنگاران در کویت اظهار داشت: ما به دنبال توقف جنگ به صورت کامل در کل منطقه هستیم، هم در غزه و هم در لبنان، البته ممکن است مسیر‌های مختلفی برای هر کدام از این‌ها طی شود و همه این مسیر‌ها را دنبال می‌کنیم و با کشور‌هایی که در این خصوص فعالند، در ارتباط هستیم. نماینده ویژه من در بیروت مستقر است و با همه طرف‌ها در بیروت دیدار‌های روزمره دارد.

وی یادآور شد: البته تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس توسط خود لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد و ما فقط سعی می‌کنیم کمک و حمایت کنیم.

* روابط تجاری ایران با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بیش از ده‌ها میلیارد دلار

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در خصوص مناسبات دوجانبه هم گفتگو خواهید کرد؟ اظهار داشت: اگرچه تمرکز سفر من بر مسائل منطقه است، ولی به صورت طبیعی روابط دوجانبه را نیز مروری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کویت زیاد است، گفت: به اعتقاد ما تحریم‌ها هیچ مانعی برای آن‌ها نخواهد بود.

عراقچی افزود: روابط تجاری ما با مجموعه کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بیش از ده‌ها میلیارد دلار است، من به ارقام آن در اینجا نمی‌خواهم اشاره کنم، ولی این یک واقعیت است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کویت بسیار زیاد است، اظهار داشت: با هم اشتراکات زیادی داریم، البته اختلافاتی هم داریم، مثل هر دو کشور دیگری که در کنار هم هستند، مسائل اختلافی هم وجود دارد. مهم این است که اراده ما و دولت کویت این است که این اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و در قالب گفتگو حل و فصل شود.

* موضع حزب‌الله را خودش اعلام می‌کند

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در بخش دیگری از این گفتگو درباره موضع حزب‌الله در خصوص قطعنامه ۱۷۰۱ اظهار داشت: موضع حزب‌الله را خودش اعلام می‌کند. ما هم در جریان هستیم که مذاکرات در این خصوص در بیروت الان جریان دارد. ما به سهم خود کمک می‌کنیم جنگ هر چه زودتر متوقف شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۳ پیام عراقچی به کشور‌های منطقه: پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۳ پیام عراقچی به کشور‌های منطقه: پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم"، کلیک کنید.