۴ تکنیک مدیریت پروژه برای تقویت همکاری تیمی

پروژه هات رو هواست؟ بیا رفیق با این ۴ تا ترفند تیمت رو قهرمان کن!

تا حالا شده وسط یه پروژه حس کنی همه چی داره از هم می پاشه؟ انگار تیمت یه جزیره جداگانه ست و هیچ کس به حرف کسی گوش نمی ده. پروژه جلو نمیره اعصاب ها خورده و آخرش هم یه فاجعه به بار میاد. خب دیگه بسه! وقتشه یه تکونی به این وضعیت بدی و تیمت رو تبدیل به یه گروه همدل و همراه کنی که باهم کوه هم می تونن جابه جا کنن.

۴ تکنیک مدیریت پروژه برای تقویت همکاری تیمی

تو این مقاله نمی خوام برات از اصطلاحات قلمبه سلمبه و تئوری های پیچیده بگم. نه رفیق اینجا قراره زبون خودمونی باهات حرف بزنم و ۴ تا تکنیک خفن و عملی رو بهت یاد بدم که مثل آب خوردن همکاری تیمی رو تو پروژه هات چند برابر کنی. اینا همه شون تست شده و جواب پس دادن پس با خیال راحت بزن بریم!

راز اول : حرف بزن رو در رو! (ارتباطات شفاف و باز)

ببین رفیق تو دنیای امروز که همه پشت گوشی و لپ تاپ قایم شدن قدرت یه گپ و گفت رو در رو رو دست کم نگیر. ایمیل و چت خوبن ولی هیچ چی جای یه صحبت صمیمی و چهره به چهره رو نمی گیره. وقتی رو در رو حرف می زنی زبون بدن همدیگه رو می فهمین لحن صدا رو حس می کنین و سوءتفاهم ها خیلی راحت تر برطرف می شن.

چرا ارتباطات شفاف و باز انقدر مهمه؟

  • اعتماد سازی : وقتی اعضای تیم باهم راحت حرف بزنن و بدونن حرفاشون شنیده می شه اعتماد بینشون شکل می گیره. اعتماد مثل چسبیه که تیم رو به هم وصل می کنه.
  • جلوگیری از سوءتفاهم : خیلی از مشکلات پروژه ها از سوءتفاهم های کوچیک شروع می شه. وقتی ارتباطات باز باشه این سوءتفاهم ها زودتر رو می شن و حل می شن.
  • افزایش خلاقیت : وقتی همه بتونن ایده هاشون رو راحت مطرح کنن کلی ایده جدید و خلاقانه به ذهن تیم می رسه. مگه نه اینکه “دو تا فکر بهتر از یه فکره”؟
  • حل سریع تر مشکلات : وقتی مشکلی پیش میاد اگه ارتباطات باز باشه همه سریع تر ازش باخبر می شن و می تونن باهم برای حلش دست به کار بشن. مثل یه تیم آتش نشانی هماهنگ!

چطوری ارتباطات شفاف و باز رو تو تیمت جا بندازی؟

  1. جلسات منظم و صمیمی : یه وقت مشخص تو هفته بذارید برای یه جلسه تیمی کوتاه و غیررسمی. لازم نیست حتماً تو اتاق کنفرانس خشک و رسمی باشه. یه گوشه دنج تو دفتر یا حتی یه کافه بیرون از دفتر می تونه عالی باشه. تو این جلسات فقط راجع به کار حرف نزنید. راجع به حال و احوال همدیگه بپرسید از آخر هفته تون بگید یا حتی یه شوخی کوچیک بکنید. هدف اینه که حس صمیمیت و نزدیکی بین اعضای تیم ایجاد بشه.
  2. ساعت کاری باز” داشته باش : درهای اتاقت رو باز بذار (اگه اتاق داری!) یا به هم تیمی هات بگو هر وقت سوال یا مشکلی داشتن راحت بیان سراغت. نشون بده که همیشه آماده ای به حرفاشون گوش بدی و کمکشون کنی. اینجوری یه فضای امن و حمایتی تو تیم ایجاد می شه.
  3. بازخورد سازنده بده و بگیر : بازخورد دادن و گرفتن یه مهارت خیلی مهمه تو هر تیمی. یاد بگیر چطوری بازخورد سازنده و مثبت بدی بدون اینکه کسی رو ناراحت کنی. همینطور یاد بگیر چطوری بازخورد بگیری و ازش برای پیشرفت خودت و تیمت استفاده کنی. یه قانون طلایی یادت باشه : بازخورد رو به رفتار بده نه به شخصیت. یعنی به جای اینکه بگی “تو آدم بی دقتی هستی” بگو “بهتره دفعه بعد موقع گزارش نویسی بیشتر دقت کنی به جزئیات”.
  4. از ابزارهای ارتباطی درست استفاده کن : ابزارهای چت و پیام رسان خیلی خوبن ولی حواست باشه که فقط برای کارهای ضروری و سریع ازشون استفاده کنی. برای مسائل مهم و پیچیده همیشه صحبت رو در رو رو ترجیح بده. یه قانون دیگه : توی چت و ایمیل لحن رسمی و مودبانه رو حفظ کن حتی اگه با صمیمی ترین دوستت حرف می زنی. اینجوری از خیلی از سوءتفاهم ها جلوگیری می شه.
  5. گوش شنوا باش : مهم تر از حرف زدن خوب گوش دادنه. وقتی کسی داره باهات حرف می زنه واقعاً به حرفاش گوش کن. به چشماش نگاه کن سرت رو تکون بده و سوال بپرس. نشون بده که به حرفاش اهمیت می دی و براش ارزش قائلی. هیچ چی بدتر از این نیست که حس کنی کسی به حرفات گوش نمی ده!

یه تمرین کوچیک : همین امروز یه گپ و گفت ۵ دقیقه ای با یکی از هم تیمی هات داشته باش. راجع به یه موضوع غیرکاری حرف بزنید مثلاً فیلمی که تازگی دیدید یا کتابی که در مورد آموزش مدیریت پروژه می خونید. ببین چه حسی داره. مطمئنم از تاثیرش شگفت زده می شی!

۴ تکنیک مدیریت پروژه برای تقویت همکاری تیمی

راز دوم : هرکی سر جای خودش! (تعیین نقش ها و مسئولیت های واضح)

تصور کن یه تیم فوتبال رو که هیچ کس نمی دونه پستش چیه و وظیفه اش چیه. هرکی هرکاری دلش بخواد می کنه توپ این ور اون ور میره و آخرش هم یه گل مفصل می خورن. توی پروژه ها هم دقیقا همینه! اگه نقش ها و مسئولیت ها تو تیم واضح نباشه آشوب به پا می شه.

چرا تعیین نقش ها و مسئولیت های واضح انقدر مهمه؟

  • جلوگیری از دوباره کاری : وقتی هرکسی بدونه دقیقاً چه کاری باید انجام بده از دوباره کاری و هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می شه. انگار یه پازل منظم که هر قطعه اش سر جای خودشه.
  • افزایش مسئولیت پذیری : وقتی مسئولیت هر کاری مشخص باشه هرکسی احساس مسئولیت بیشتری می کنه و سعی می کنه کارش رو به بهترین شکل انجام بده. دیگه کسی نمی تونه بگه “به من چه؟” یا “من نمی دونستم!”
  • تقسیم کار عادلانه : وقتی نقش ها و مسئولیت ها بر اساس توانایی ها و علاقه های اعضای تیم تعیین بشه کارها به شکل عادلانه تری تقسیم می شه و کسی احساس نمی کنه زیر بار مسئولیت له شده.
  • افزایش سرعت و بهره وری : وقتی همه بدونن وظیفه شون چیه و چطوری باید کارشون رو انجام بدن پروژه خیلی سریع تر و با بهره وری بیشتری پیش میره. مثل یه ارکستر هماهنگ که هر نوازنده ساز خودشو می زنه و یه سمفونی بی نظیر خلق می شه.

چطوری نقش ها و مسئولیت های واضح رو تو تیمت مشخص کنی؟

  1. جلسه تعیین نقش : یه جلسه با کل تیم بذار و راجع به نقش ها و مسئولیت های هر کدوم تو پروژه صحبت کنید. از هرکسی بپرسید که چه توانایی ها و علاقه هایی داره و دوست داره چه نقشی رو تو پروژه ایفا کنه. اینجوری همه تون باهم به یه توافق جمعی می رسید.
  2. مستندسازی نقش ها و مسئولیت ها : بعد از جلسه نقش ها و مسئولیت های هر فرد رو به صورت مکتوب در بیارید. می تونید از یه جدول ساده استفاده کنید یا حتی یه نمودار سازمانی بکشید. این مستند رو در اختیار همه اعضای تیم قرار بدید تا هر وقت لازم شد بهش مراجعه کنن. یه چیزی مثل دفترچه راهنمای تیم!
  3. از ماتریس RACI استفاده کن : ماتریس RACI یه ابزار خیلی کاربردیه برای تعیین نقش ها و مسئولیت ها. RACI مخفف این کلمات هست :
    • Responsible (مسئول) : کسی که کار رو انجام می ده.
    • Accountable (پاسخگو) : کسی که در نهایت مسئول نتیجه کار هست (معمولاً مدیر پروژه).
    • Consulted (مشورت شونده) : کسانی که باید قبل از انجام کار باهاشون مشورت بشه.
    • Informed (مطلع شونده) : کسانی که باید از روند کار مطلع بشن.

با استفاده از ماتریس RACI برای هر وظیفه تو پروژه مشخص می کنید که چه کسی مسئول انجامش هست چه کسی پاسخگو هست با چه کسانی باید مشورت بشه و چه کسانی باید مطلع بشن. اینجوری دیگه هیچ ابهامی باقی نمی مونه.

  1. به توانایی ها و علاقه های افراد توجه کن : موقع تعیین نقش ها فقط به تخصص و تجربه افراد نگاه نکن. به علاقه ها و انگیزه های اون ها هم توجه کن. وقتی کسی کاری رو انجام می ده که بهش علاقه داره خیلی بهتر و با انرژی بیشتری کار می کنه. سعی کن تا حد امکان نقش ها رو جوری تعیین کنی که با توانایی ها و علاقه های افراد همخونی داشته باشه.
  2. انعطاف پذیر باش : هیچ پروژه ای طبق برنامه پیش نمیره. ممکنه تو طول پروژه نیاز باشه نقش ها و مسئولیت ها رو تغییر بدی. انعطاف پذیر باش و آماده تغییر باش. با تیمت صحبت کن و ببین چه تغییراتی لازمه. مهم اینه که همه با تغییرات موافق باشن و احساس کنن که بهشون احترام گذاشته شده.

یه تمرین کوچیک : همین الان یه نگاهی به پروژه ای که روش کار می کنی بنداز. آیا نقش ها و مسئولیت ها تو تیمت واضح و مشخصه؟ اگه نه یه جلسه با تیمت بذار و با استفاده از ماتریس RACI نقش ها و مسئولیت ها رو دوباره تعریف کنید. قول میدم تاثیرش رو خیلی زود ببینی!

راز سوم : با هم آنلاین قوی تر آنلاین! (استفاده از ابزارهای همکاری دیجیتال)

تو دنیای امروز دیگه لازم نیست همه مون تو یه اتاق کنار هم بشینیم تا بتونیم باهم کار کنیم. کلی ابزار آنلاین خفن هست که بهمون کمک می کنن از هرجای دنیا باهم همکاری کنیم. از ابزارهای مدیریت پروژه گرفته تا پلتفرم های ارتباطی و اشتراک فایل همه چی دم دستمونه. فقط باید بلد باشیم چطوری ازشون استفاده کنیم.

چرا استفاده از ابزارهای همکاری دیجیتال انقدر مهمه؟

  • بهبود ارتباطات : ابزارهای چت و ویدئو کنفرانس ارتباطات تیمی رو خیلی راحت تر و سریع تر می کنن. دیگه لازم نیست برای یه سوال کوچیک ایمیل بزنی و منتظر جواب بمونی. یه پیام تو چت بفرست و جواب رو فوری بگیر.
  • افزایش بهره وری : ابزارهای مدیریت پروژه بهمون کمک می کنن کارها رو سازماندهی کنیم زمان بندی کنیم و پیشرفت پروژه رو پیگیری کنیم. دیگه خبری از یادداشت های پراکنده و لیست های کاغذی نیست. همه چی تو یه جا منظم و مرتب.
  • اشتراک گذاری آسان اطلاعات : ابزارهای اشتراک فایل بهمون کمک می کنن فایل ها و اطلاعات رو به راحتی با هم تیمی هامون به اشتراک بذاریم. دیگه لازم نیست فایل ها رو ایمیل کنیم و ورژن های مختلف رو گم کنیم. همه چی تو یه فضای مشترک قابل دسترس برای همه.
  • همکاری از راه دور : ابزارهای همکاری دیجیتال امکان همکاری از راه دور رو فراهم می کنن. دیگه مهم نیست اعضای تیم تو چه شهری یا چه کشوری باشن. با این ابزارها انگار همه مون تو یه دفتر کار می کنیم.

چه ابزارهای همکاری دیجیتالی می تونه به تیمت کمک کنه؟

  1. ابزارهای مدیریت پروژه : این ابزارها بهت کمک می کنن پروژه هات رو برنامه ریزی کنی کارها رو تقسیم کنی زمان بندی کنی و پیشرفت پروژه رو پیگیری کنی. چند تا از بهترین ابزارهای مدیریت پروژه :
    • Trello : یه ابزار بصری و ساده برای مدیریت کارها به روش کانبان.
    • Asana : یه ابزار قدرتمند با امکانات بیشتر برای پروژه های پیچیده.
    • Jira : یه ابزار حرفه ای برای تیم های توسعه نرم افزار.
    • Microsoft Project : یه ابزار کلاسیک و جامع برای مدیریت پروژه های بزرگ.
  2. ابزارهای ارتباطی : این ابزارها بهت کمک می کنن با هم تیمی هات به راحتی ارتباط برقرار کنی چت کنی تماس صوتی و تصویری بگیری و جلسات آنلاین برگزار کنی. چند تا از بهترین ابزارهای ارتباطی :
    • Slack : یه ابزار محبوب برای چت تیمی و کانال های ارتباطی.
    • Microsoft Teams : یه ابزار جامع برای ارتباطات تیمی جلسات آنلاین و اشتراک فایل.
    • Zoom : یه ابزار تخصصی برای ویدئو کنفرانس و جلسات آنلاین.
    • Google Meet : یه ابزار ساده و رایگان برای ویدئو کنفرانس.
  3. ابزارهای اشتراک فایل : این ابزارها بهت کمک می کنن فایل ها و اسناد رو به راحتی با هم تیمی هات به اشتراک بذاری و ورژن های مختلف رو مدیریت کنی. چند تا از بهترین ابزارهای اشتراک فایل :
    • Google Drive : یه فضای ابری رایگان و کاربردی برای اشتراک فایل.
    • Dropbox : یه سرویس محبوب برای اشتراک فایل و همگام سازی.
    • OneDrive : سرویس اشتراک فایل مایکروسافت یکپارچه با آفیس.
  4. ابزارهای وایت برد آنلاین : این ابزارها بهت کمک می کنن جلسات طوفان فکری آنلاین برگزار کنی ایده ها رو بصری سازی کنی و به صورت گروهی روی مسائل فکر کنی. چند تا از بهترین ابزارهای وایت برد آنلاین :
    • Miro : یه وایت برد آنلاین قدرتمند با امکانات زیاد.
    • Mural : یه وایت برد آنلاین ساده و کاربردی.
    • Google Jamboard : یه وایت برد آنلاین رایگان و یکپارچه با گوگل میت.

یه نکته مهم : انتخاب ابزار مناسب خیلی مهمه. قبل از اینکه یه ابزار جدید رو به تیمت معرفی کنی حتماً باهاشون مشورت کن و ببین چه ابزاری به دردشون می خوره. یه ابزار خوب باید استفاده آسون داشته باشه با نیازهای تیمت همخونی داشته باشه و قیمت مناسبی داشته باشه. یادت باشه ابزارها فقط وسیله هستن هدف اصلی همکاری تیمیه!

یه تمرین کوچیک : همین امروز یه ابزار مدیریت پروژه رایگان مثل Trello رو امتحان کن. یه برد برای یه پروژه فرضی بساز و ببین چطوری می تونی کارها رو توش سازماندهی کنی. مطمئنم خوشت میاد!

۴ تکنیک مدیریت پروژه برای تقویت همکاری تیمی

راز چهارم : جلسه کم نتیجه زیاد! (جلسات موثر و هدفمند)

جلسه… خیلی ها با شنیدن این کلمه آه از نهادشون بلند می شه. جلسات طولانی خسته کننده و بی نتیجه… همه تجربه اش رو داشتیم. ولی جلسات می تونن خیلی مفید باشن به شرطی که موثر و هدفمند برگزار بشن. جلسات خوب فرصتی هستن برای همفکری تصمیم گیری و هماهنگی بین اعضای تیم.

چرا جلسات موثر و هدفمند انقدر مهمه؟

  • تصمیم گیری سریع تر : جلسات خوب بهمون کمک می کنن مسائل رو سریع تر بررسی کنیم و تصمیم های درست بگیریم. دیگه لازم نیست کلی ایمیل رد و بدل کنیم و منتظر جواب بمونیم. تو جلسه همه چی رو درجا حل می کنیم.
  • همفکری و ایده پردازی : جلسات فرصت خوبی هستن برای همفکری و ایده پردازی. وقتی چند نفر دور هم جمع می شن و باهم فکر می کنن ایده های خیلی بهتری به ذهنشون می رسه. مثل یه موتور محرک خلاقیت!
  • هماهنگی بیشتر : جلسات بهمون کمک می کنن مطمئن بشیم همه اعضای تیم از آخرین وضعیت پروژه باخبر هستن وظایفشون رو می دونن و باهم هماهنگ هستن. مثل یه تیم ورزشی که قبل از مسابقه تاکتیک ها رو باهم مرور می کنن.
  • صرفه جویی در زمان : شاید باورت نشه ولی جلسات موثر در واقع باعث صرفه جویی در زمان می شن. وقتی جلسات بی نتیجه و طولانی رو حذف کنی و جلسات کوتاه و هدفمند برگزار کنی کلی وقت اضافه میاری که می تونی صرف کارهای مهم تر کنی.

چطوری جلسات موثر و هدفمند برگزار کنی؟

  1. هدف جلسه رو مشخص کن : قبل از هر جلسه از خودت بپرس : “هدف این جلسه چیه؟” می خوای تصمیم بگیری؟ می خوای اطلاعات به اشتراک بذاری؟ می خوای طوفان فکری کنی؟ وقتی هدف جلسه مشخص باشه می تونی دستور کار جلسه رو درست تنظیم کنی و از حاشیه روی جلوگیری کنی.
  2. دستور کار جلسه رو از قبل آماده کن و به اشتراک بذار : دستور کار جلسه مثل نقشه راه جلسه است. تو دستور کار موضوعات مورد بحث زمان بندی هر موضوع و نتیجه مورد انتظار از هر موضوع رو مشخص کن. دستور کار رو از قبل برای همه اعضای تیم بفرست تا همه آماده باشن و بدونن قراره راجع به چی حرف بزنن.
  3. دعوت شدگان رو محدود کن : فقط کسانی رو به جلسه دعوت کن که واقعاً لازم هست حضور داشته باشن. هرچی تعداد شرکت کنندگان کمتر باشه جلسه موثرتر و متمرکزتر خواهد بود. قانون کلی : فقط کسانی رو دعوت کن که یا باید تصمیم بگیرن یا باید اطلاعات بدن یا باید اطلاعات بگیرن.
  4. جلسات رو کوتاه نگه دار : جلسات طولانی خسته کننده و بی نتیجه می شن. سعی کن جلسات رو تا حد امکان کوتاه نگه داری. یه قانون خوب : جلسات بیشتر از یک ساعت نباشن. اگه موضوعات زیادی برای بحث داری به جای یه جلسه طولانی چند تا جلسه کوتاه برگزار کن.
  5. جلسه رو به موقع شروع و تموم کن : به وقت دیگران احترام بذار. جلسه رو دقیقاً سر ساعت شروع کن و دقیقاً سر ساعت تموم کن. اگه جلسه داره از زمان تعیین شده بیشتر طول می کشه جلسه رو قطع کن و ادامه بحث رو بذار برای یه جلسه دیگه.
  6. جلسه رو مدیریت کن : یه نفر رو به عنوان مدیر جلسه انتخاب کن. وظیفه مدیر جلسه اینه که جلسه رو طبق دستور کار پیش ببره از حاشیه روی جلوگیری کنه بحث رو به سمت هدف جلسه هدایت کنه و مطمئن بشه همه فرصت صحبت کردن دارن.
  7. یادداشت برداری کن و صورت جلسه بنویس : تو هر جلسه یه نفر رو مسئول یادداشت برداری کن. یادداشت ها باید شامل نکات مهم بحث تصمیم های گرفته شده و اقدامات بعدی باشه. بعد از جلسه صورت جلسه رو برای همه اعضای تیم بفرست تا همه از نتایج جلسه باخبر بشن و بدونن چه کارهایی باید انجام بدن.
  8. جلسات ایستاده (Stand-up Meetings) برگزار کن : جلسات ایستاده جلسات خیلی کوتاهی هستن که معمولاً هر روز صبح برگزار می شن. هدف این جلسات هماهنگی سریع بین اعضای تیم اطلاع از آخرین وضعیت کارها و رفع موانع احتمالیه. جلسات ایستاده نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه طول بکشن و همه شرکت کنندگان باید ایستاده باشن (برای اینکه جلسه زودتر تموم بشه!).

یه تمرین کوچیک : جلسه بعدی تیمت رو با دقت برنامه ریزی کن. هدف جلسه رو مشخص کن دستور کار بنویس دعوت شدگان رو محدود کن و جلسه رو کوتاه و موثر برگزار کن. بعد از جلسه از تیمت بازخورد بگیر و ببین چطور می تونی جلسات بعدی رو بهتر کنی. مطمئنم با کمی تمرین می تونی جلسات تیمت رو تبدیل به یه ابزار قدرتمند برای همکاری تیمی کنی!

جمع بندی : تیم قهرمان پروژه بی نقص!

خب رفیق رسیدیم به آخر خط. تو این مقاله ۴ تا تکنیک ساده ولی فوق العاده موثر رو باهم مرور کردیم که می تونه همکاری تیمی رو تو پروژه هات متحول کنه :

  1. ارتباطات شفاف و باز : حرف بزن رو در رو! اعتماد بساز سوءتفاهم ها رو از بین ببر و خلاقیت رو شکوفا کن.
  2. تعیین نقش ها و مسئولیت های واضح : هرکی سر جای خودش! از دوباره کاری جلوگیری کن مسئولیت پذیری رو افزایش بده و کارها رو عادلانه تقسیم کن.
  3. استفاده از ابزارهای همکاری دیجیتال : با هم آنلاین قوی تر آنلاین! ارتباطات رو بهبود ببخش بهره وری رو افزایش بده و همکاری از راه دور رو ممکن کن.
  4. جلسات موثر و هدفمند : جلسه کم نتیجه زیاد! تصمیم گیری سریع تر همفکری بهتر هماهنگی بیشتر و صرفه جویی در زمان.

یادت باشه همکاری تیمی یه ماراتنه نه یه دوی سرعت. برای اینکه تیمت به یه تیم قهرمان تبدیل بشه باید صبر و حوصله داشته باشی مداوم تمرین کنی و از اشتباهاتت درس بگیری. هیچ تیمی یک شبه عالی نمی شه. ولی با استفاده از این تکنیک ها و کمی پشتکار می تونی تیمت رو به قله های موفقیت برسونی.

یه توصیه آخر : هیچ وقت از یادگیری دست نکش. دنیای مدیریت پروژه و همکاری تیمی دنیای پویا و در حال تغییریه. همیشه دنبال یادگیری تکنیک های جدید ابزارهای جدید و روش های جدید باش. بهترین مدیران پروژه همیشه دانشجو باقی می مونن!

حالا دیگه نوبت توئه. دست به کار شو این تکنیک ها رو تو پروژه هات پیاده کن و تیمت رو به یه تیم قهرمان تبدیل کن. مطمئنم از پسش برمیای! موفق باشی رفیق!

بخش پرسش و پاسخ :

سوال اول : تیم من خیلی پراکنده است و اعضا تو شهرهای مختلف هستن. آیا این تکنیک ها بازم به درد من می خورن؟

جواب : اتفاقاً خیلی هم به دردتون می خورن! تو تیم های پراکنده ارتباطات و استفاده از ابزارهای دیجیتال از همیشه مهم تر می شه. تکنیک های ۱ و ۳ (ارتباطات شفاف و ابزارهای دیجیتال) رو جدی بگیر. جلسات آنلاین منظم استفاده از ابزارهای چت و ویدئو کنفرانس و ابزارهای مدیریت پروژه آنلاین می تونه تیم پراکنده شما رو به یه تیم منسجم تبدیل کنه. نگران نباش فاصله ها دیگه مانع همکاری نیستن!

سوال دوم : من آدم خیلی خجالتی هستم و صحبت کردن رو در رو برام سخته. چیکار کنم؟

جواب : درکت می کنم رفیق. خیلی ها اولش با صحبت رو در رو مشکل دارن. ولی خبر خوب اینه که این یه مهارته و با تمرین می تونی بهتر بشی. از قدم های کوچیک شروع کن. لازم نیست یهو بری سخنرانی کنی! اولش سعی کن تو جلسات تیمی یه سوال کوچیک بپرسی یا یه نظر کوتاه بدی. کم کم اعتماد به نفست بیشتر می شه و راحت تر می تونی صحبت کنی. یه راه دیگه هم اینه که با یه دوست صمیمی یا همکار مورد اعتمادت تمرین کنی. ازش بخواه بهت بازخورد بده و کمکت کنه بهتر صحبت کنی. یادت باشه هیچ کس از اول سخنور به دنیا نیومده!

سوال سوم : ما تو تیممون خیلی باهم اختلاف نظر داریم و بحثمون زیاد می شه. چطوری این مشکل رو حل کنیم؟

جواب : اختلاف نظر تو هر تیمی طبیعیه. مهم اینه که چطوری با این اختلاف نظرها برخورد کنیم. اول از همه سعی کن به حرف های بقیه گوش بدی و دیدگاه های مختلف رو درک کنی. شاید حق با تو نباشه! دوم وقتی بحث بالا گرفت سعی کن آروم باشی و احساساتت رو کنترل کنی. داد و فریاد و توهین هیچ مشکلی رو حل نمی کنه. سوم اگه بحث خیلی جدی شد و نتونستید به توافق برسید از یه نفر سوم کمک بگیرید. مثلاً مدیر پروژه یا یه همکار مورد اعتماد که بی طرف باشه. اون می تونه بهتون کمک کنه مشکل رو از یه زاویه دیگه ببینید و به یه راه حل مشترک برسید. یادت باشه هدف اصلی رسیدن به بهترین نتیجه برای پروژه است نه برنده شدن تو بحث!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۴ تکنیک مدیریت پروژه برای تقویت همکاری تیمی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۴ تکنیک مدیریت پروژه برای تقویت همکاری تیمی"، کلیک کنید.