برنامه‌ای برای عبور از تاک‌شوهای تکراری

کارگردان «جبهه» این برنامه را عبور از تاک‌شوهای تکراری می‌داند و معتقد است که «جبهه» نقطه شروعی برای روایت‌های نوین از دفاع مقدس است. او می‌گوید که با این برنامه به دنبال جذب مخاطب خاکستری هستند.

 پیمان امیری ـ کارگردان برنامه «جبهه» ـ که پیشتر برنامه‌هایی چون «ایران ما»، «بوم گرد» و «ناگهان حسین» را ساخته، درباره ساخت برنامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس و اینکه چگونه به «جبهه» رسیدند؟ توضیح داد: پیش از این هر نوع تعاملاتی که در فضای دفاع مقدس می‌دیدیم به شکل یک تاک‌شو بود که فردی در قالب متخصص آن موضوع ظاهر می‌شد و روبروی مجری طرح بحث می‌کردند. ما می‌خواستیم این دنیای سنتی را با کمی تغییر در رنگ و روی آن در قالب جدید ظاهر کنیم. به دنبال آن بودیم که با چه سبک و سیاقی بسازیم که قالبی نو در فضای دفاع مقدس داشته باشد و در عین حال فضای جذابی داشته باشد تا کمی هم قشر خاکستری به آن علاقه‌مند شوند. متخصصان و آشنایان به این حوزه، آن سبک تاک‌شوی قدیمی را می‌پسندیدند ولی ما می‌خواستیم کمی رنگ و بوی سرگرمی نیز پیدا کند. حوزه دفاع مقدس بدون استثنا همیشه در قالب تاک‌شو بوده و هیچ وقت در قالب برنامه تلویزیونی به آن پرداخته نشده است. با برنامه گفت‌وگو محور هیچ وقت مخاطب خاکستری را جذب نمی‌کنیم.

قرار شد قصه، نقطه آکسان ما باشد

او با اشاره با قصه‌محور بودن برنامه «جبهه»، گفت: همه انسان‌ها قصه گفتن و قصه شنیدن را دوست دارند و ما هم بنا را بر قصه‌گویی و روایت‌ گذاشتیم. این را در فضای مجازی هم می‌توانید ببینید که گاهی داستانک‌های افراد در فضای مجازی چقدر برای ما جذاب است، به طوری که می‌خواهیم بدانیم روزمره آنها چگونه است. به این نتیجه رسیدیم که افرادی که به برنامه ما می‌آمدند داستانی تعریف کنند که این داستان، قصه داشته باشد. کارشناسان دفاع مقدس داستان‌های پررنگ و لعابی در این حوزه دارند ولی گاهی در آن قصه ندارند. این یعنی صرفا طرفداران حوزه دفاع مقدس آن را دوست دارند ولی قصه‌ای ندارد که عوام هم بخواهند با آن ارتباط برقرار کنند، در نتیجه قرار شد قصه، نقطه آکسان ما باشد و هر راوی که داستانش قصه داشته باشد، در برنامه ما حضور پیدا کند. این قصه گویی در بخش نمایش که کاملا مشهود است، سعی کردیم در روایت‌ها و پلاتوی مجری نیز قصه باشد.

برنامه‌ای برای عبور از تاک‌شوهای تکراری

این کارگردان با بیان اینکه برگ برنده «جبهه» صرفا نو بودن آن است، گفت: این اولین بار است که برنامه‌ای تلویزیونی با این شمایل ساخته می‌شود. حوزه دفاع مقدس بدون استثنا همیشه در قالب تاک‌شو بوده و هیچ وقت در قالب برنامه تلویزیونی به آن پرداخته نشده است. از سوی دیگر فکر می‌کنم از طریق برنامه گفت‌وگو محور هیچ وقت مخاطب خاکستری جذب نمی شود و گفت‌وگو صرفا مخاطبان خاص دارد. درست است در برنامه‌سازی باید طیف‌بندی مشخص شود ولی طیف نباید محدود شود؛ باید دسته‌بندی خوبی برای آن باز کرد. دلیل جذابیت یک برنامه، مطرح شدن روایت‌هایی بوده که مردم آنها را دوست داشته‌اند.

با قصه و روایت به دنبال وجه قهرمان‌گونه هستیم

امیری درباره شکل محتوایی «جبهه» توضیح داد: نمی‌خواستیم تاک‌شوی صد درصد باشیم. بناست که مهمانان ما پیش از آنکه روی استیج بروند، ویدئوی پرتره صد درصد امروزی از آنها داشته باشیم. در ابتدا ویدئویی جذاب با رنگ و لعاب سینمایی از آنها می‌بینیم که تداعی کننده معرفی چهره یک قهرمان است. از نظر ما این افراد قهرمان‌های ما هستند و در این ویدئوها ابتدا قهرمان را معرفی می‌کنیم و در طول برنامه صرفا به قصه‌گویی می‌پردازیم.

کارگردان «جبهه» در پایان افزود: نقطه قوت ما این بود که تاکید داشتیم که هر کس باید قصه‌ای را بگوید که خودش در آن حضور داشته است یا حداقل بیننده ماجرا بوده باشد. اگر مهمان صرفا روی استیج خود را معرفی کند، برنامه رنگ و بوی گفت‌وگو می‌گیرد. سعی کنیم به کمک فرم یک روایت، وجه قهرمان‌گونه این بزرگواران را معرفی کنیم که چه حماسه آفرینی‌هایی کردند. قطعا مخاطب دوست دارد روایت‌های این فرد قهرمان و حماسه‌ساز را بشنود به شرط آنکه به واسطه این معرفی نقطه شروع خوبی در قصه‌گویی‌شان داشته باشیم.

پایان خبر دکتر شهاب

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برنامه‌ای برای عبور از تاک‌شوهای تکراری" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برنامه‌ای برای عبور از تاک‌شوهای تکراری"، کلیک کنید.